Ελέγξτε τις 14 αντιληπτικές ικανότητες του παιδιού σας στους 12 μήνες, ώστε να μιλήσει έγκαιρα

Οι ικανότητες του Αντιληπτικού Λόγου ενός παιδιού 12 μηνών

Αντιληπτικός Λόγος είναι ό,τι καταλαβαίνει ένα παιδί. Για να αναπτύξει Εκφραστικό Λόγο, να μιλήσει δηλαδή ένα παιδί πρέπει οπωσδήποτε πρώτα να έχει αναπτύξει τον Αντιληπτικό του Λόγο.

Όταν ένα παιδί δεν καταλαβαίνει π.χ.: τις ονομασίες παιχνιδιών, φαγητών, προσώπων της καθημερινότητάς του δεν έχει την ανάγκη να μοιραστεί κάτι, και επομένως να κάνει μία προσπάθεια έστω και μη λεκτικής επικοινωνίας με τα πρόσωπα του περιβάλλοντός του.

Πριν την ηλικία των 3 χρόνων ( Rossetti ), δεν μπορεί να γίνει διαχωρισμός ανάμεσα στον Αντιληπτικό Λόγο και τη Γνωστική Αντίληψη του παιδιού.

3 σημαντικά ορόσημα της Γνωστικής Αντίληψης μέχρι τους 12 μήνες

  • ΜΟΝΙΜΟΤΗΤΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  Τα αντικείμενα συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμα και όταν δεν μπορούμε να τα δούμε ή να τα αγγίξουμε ή να τα ακούσουμε.  Το παιδί μπορεί τώρα να διαμορφώνει και να διατηρεί μια νοητή εικόνα ενός συγκεκριμένου αντικειμένου ή προσώπου. Η ικανότητα αυτή εμφανίζεται πριν το παιδί αρχίσει να κατανοεί και να ονομάζει αντικείμενα ή πρόσωπα.
  • ΑΙΤΙΑ & ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ  “Όταν κάνω κάτι, τότε αυτό έχει κάτι άλλο ως αποτέλεσμα.” Διδάσκει την επικοινωνιακή πρόθεση. Πρέπει να κάνω κάτι για να συμβεί κάτι ή για να πάρω κάτι.
  • ΕΠΙΛΥΣΗ ΑΠΛΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ Το παιδί δοκιμάζει διάφορες λύσεις σε απλά προβληματάκια. Αυτό σημαίνει ότι το παιδί μπορεί να δημιουργήσει νέες ιδέες, και αυτό αποτελεί ορόσημο της γνωστικής λειτουργίας.

Και οι 3 αυτές δεξιότητες πρέπει να έχουν αναπτυχθεί πριν ένα παιδί αρχίσει να χρησιμοποιεί λέξεις για να επικοινωνεί.

Οι ικανότητες Αντιληπτικού Λόγου που ακολουθούν μπορεί να εμφανιστούν και στους 6 ή 10 μήνες. Οπωσδήποτε όμως πρέπει να υπάρχουν σε κάθε παιδί ηλικίας 12 μηνών.

Ανταποκρίνεται στο Όνομά του

Αλλάξτε τη χροιά ή την ένταση της φωνής σας, και κρατήστε τα σταθερά, κάθε φορά που λέτε το όνομα του παιδιού σας για να “ξεχωρίζει” το όνομα από τις άλλες λέξεις σας. Κάθε φορά που το παιδί σας ανταποκρίνεται στο όνομά του, κάντε του μία αγκαλιά ή δώστε του κάτι που του αρέσει πολύ ώστε να αυξηθεί το κίνητρό του να ανταποκρίνεται στο όνομά του.

Ανταποκρίνεται στη χειρονομία “Θέλεις να σε σηκώσω ψηλά;”

Τοποθετήστε τα δύο χέρια σας κάτω από τα χέρια του παιδιού για να το βοηθήσετε να σηκώσει τα χέρια του προς εσάς. Μην το ανασηκώνετε μέχρι να κρατάει τα χέρια του ψηλά ή να γέρνει προς εσάς για να το ανασηκώσετε. Ανταμείψτε τις προσπάθειές του με μια κίνηση που του αρέσει.

Τις επόμενες εβδομάδες, μειώστε τη φυσική βοήθειά σας έτσι ώστε να σηκώνει τα χέρια του όταν βλέπει μόνο τα χέρια σας να του προτείνονται για να το σηκώσετε ψηλά. Τέλος, αρχίστε να κάνετε την ερώτηση “ θέλεις να σε σηκώσω ψηλά; “ χωρίς καμία  χειρονομία έτσι ώστε να κατανοεί τις λέξεις χωρίς τις οπτικές παραινέσεις.

Αναγνωρίζει τα Ονόματα των Μελών της Οικογένειας

Παίξτε το παιχνίδι “Μαμά”. Βάλτε το παιδί στο καρεκλάκι του φαγητού ή στην κούνια. Πείτε στη μαμά να κρυφτεί. Καλέστε την με μεγάλη χαρά λέγοντας, “Μαμά! Μαμά!” Η μαμά θα βγει από την κρυψώνα της και θα πει, “Μαμά!” Παίξτε το ίδιο παιχνίδι και με τα άλλα πρόσωπα της οικογένειας.

Κατανοεί το “Όχι”

Χρησιμοποιήστε ένα σταθερό τόνο φωνής και μια σοβαρή έκφραση προσώπου καθώς κουνάτε το κεφάλι σας αρνητικά, αφού πολλά παιδιά με αντιληπτικές δυσκολίες θα εξαρτηθούν από αυτά τα οπτικά ερεθίσματα.

Αποχαιρετά με το Χαιρετισμό “Αντίο”

Το παιδί πρέπει να βλέπει, να ακούει και να προβλέπει την αποχώρηση. Εξασκηθείτε με πρότυπο εσάς τους ίδιους, καθώς εσείς κουνάτε το δικό σας χέρι επαναλαμβάνοντας αρκετές φορές με ρυθμό το “ Αντίο “.

Σας δίνει το αντικείμενο που του ζητάτε με ή χωρίς τη βοήθεια οπτικών ερεθισμάτων

Μπορείτε να  πείτε “Δώσε μου π.χ. την μπάλα”, κρατώντας το χέρι σας ανοιχτό. Χρησιμοποιήστε το ελεύθερο χέρι σας για να βοηθήσετε το παιδί να σας δώσει το αντικείμενο.  Παίζετε το ίδιο παιχνίδι όλα τα πρόσωπα της οικογένειας.  Σταδιακά μειώστε το οπτικό ερέθισμα, π.χ. δεν ανοίγετε το χέρι σας.

Δίνει φιλάκια όταν του ζητηθεί

Καθίστε στο πάτωμα και κρατήστε το παιδί στα γόνατά σας, ώστε να είναι στο ίδιο επίπεδο με εσάς για να μπορεί να βλέπει το πρόσωπό σας. Πείτε του, “Δώσε μου ένα φιλί”. Αν δε γείρει προς τα εμπρός μόνο του,  κάντε εσείς την κίνηση με τα χείλη σας,  όπως όταν του δίνετε φιλιά, ώστε το παιδί να έχει ένα οπτικό ερέθισμα. Αν και πάλι δεν ξεκινήσει την κίνηση για να σας φιλήσει, τραβήξτε το απαλά προς το πρόσωπό σας και φιλήστε το.

Εκτελεί καθημερινές δραστηριότητες κατά την διάρκεια των καθημερινών ρουτίνων όταν του το ζητάτε

Δώστε απλές εντολές χρησιμοποιώντας πάντα τις ίδιες λέξεις για τις καθημερινές ρουτίνεσ,  όπως το ντύσιμο, η αλλαγή πάνας και το μπάνιο, π.χ. “Βάλε τα χέρια σου μέσα” ή “Πάμε να κάνουμε μπάνιο”. Βοηθήστε το παιδί να μάθει να κάνει “ το δικό του κομμάτι από κάθε  δραστηριότητα “.

Κατανοεί τα ονόματα για γνωστά αντικείμενα και πρόσωπα

Ονομάζετε και δείχνετε τα αντικείμενα και τα πρόσωπα με μονολεκτικές εκφράσεις. Πολύ συχνά ρωτάτε, “Πού είναι το/η ________ ;”

Συμμετέχει σε Κοινωνικά Παιχνίδια με Χειρονομίες

Επιλέξτε μερικές ρουτίνες ή τραγούδια που νομίζετε ότι θα άρεσαν στο παιδί. Οι επιλογές περιλαμβάνουν παιχνίδια όπως: το κουκου-τζα ή το κρυφτό. Βοηθάμε το παιδί να κατανοήσει τα βήματα του παιχνιδιού μέχρι να μπορέσει να το παίξει.

Δείχνει μερικά μέρη του σώματος

Συνήθως κατανοεί και δείχνει μέρη του σώματος που είναι μακριά το ένα από το άλλο όπως κοιλίτσα, μαλλάκια, δάχτυλα του ποδιού. Το παιδί μπορεί να κολλήσει ένα κομματάκι χρωματιστής χαρτοταινίας  στα μέρη του σώματος που θα του ζητηθούν σε μια κούκλα, ένα ζωάκι και αυτό αυξάνει το ενδιαφέρον του και το παιχνίδι γίνεται διασκεδαστικό!!!!

 

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Newsletter

Θα θέλατε να εμπλουτίζετε τις γνώσεις σας με τις πιο πρόσφατες στρατηγικές επιτυχίας για ό,τι αφορά την Ανάπτυξη του Λόγου και της Ομιλίας του παιδιού σας;

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!