Τι πρέπει να καταλαβαίνει, Αντιληπτικός Λόγος, το παιδί σας στην ηλικία των 48 μηνών. Ακολουθήστε τα προτεινόμενα tips. Είναι super αποτελεσματικά!! ( Μέρος Πρώτο )

Χαίρετε, χαίρετε!!

Στην ηλικία των 48 μηνών, δηλαδή των 4 χρόνων, το παιδί με τυπική ανάπτυξη λόγου αντιλαμβάνεται πια πολύ πιο πολύπλοκο λόγο καθώς το αντιληπτικό του λεξιλόγιο έχει διευρυνθεί σημαντικά!! Γύρω στα γενέθλια των 4 χρόνων το παιδί:

  • Ομαδοποιεί αντικείμενα και εικόνες για πιο περίπλοκες κατηγορίες

Καθώς τα παιδιά ωριμάζουν μεταξύ των 3 και 4 χρόνων, στοχεύστε σε ονομασίες κατηγοριών πιο περίπλοκων, όπως:

  1. ζωάκια του ζωολογικού κήπου αντί για ζωάκια του αγρού
  2. κρέατα αντί για λαχανικά,
  3. έπιπλα αντί για εργαλεία κ.λπ.

Δημιουργήστε ευκαιρίες για ομαδοποίηση αντικειμένων ανά κατηγορία κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί προσποιείται ότι μαγειρεύει, χωρίστε τα τρόφιμα από τα πιάτα. Πείτε στο παιδί σας: “Ήρθε η ώρα να πλύνουμε τα πιάτα! Ας βάλουμε όλα τα πιάτα στο νεροχύτη.” Χρησιμοποιήστε διάφορα είδη οχημάτων και ομαδοποιήστε τα για να τα παρκάρετε στο γκαράζ. “Τα αυτοκίνητα πηγαίνουν εδώ. Οι μοτοσικλέτες παρκάρουν εκεί. Τα φορτηγά πηγαίνουν εκεί. Βάλε τα λεωφορεία εδώ.”

  • Κατανοεί αναλογίες

Μεταξύ των 3 ½ και 4 ετών, ένα παιδί με τυπική γλωσσική ανάπτυξη κατανοεί πολύ καλά τις λειτουργίες των αντικειμένων και  τις μεταξύ τους συγκρίσεις, ώστε να ολοκληρώσει αναλογίες. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να επιλέξει μια εικόνα για να ολοκληρώσει αυτές τις προτάσεις:

“Κοιμάσαι σ’ ένα κρεβάτι. Κάθεσαι σε μία ______.”

“Τρως το φαγητό σου με ένα πιρούνι. Κόβεις το φαγητό σου με ένα ____.”

“Βλέπεις με τα μάτια σου. Μυρίζεις με τη ________ .”

Για να διδάξετε αναλογίες, ξεκινήστε με αντικείμενα που το παιδί  έχει χρησιμοποιήσει με επιτυχία σε δραστηριότητες με αντικείμενα και επαναδιατυπώστε τις ερωτήσεις με αυτόν τον τρόπο:

Αντί να πείτε, “Δείξε μου αυτό που χρησιμοποιείς για να πιεις,” λέτε, “Πίνεις με ένα _____.”

Όταν το παιδί μπορεί να ολοκληρώσει το προηγούμενο παράδειγμα, τότε σκεφτείτε μία άλλη αναλογία, π.χ.: “ Τρώω τη σούπα με το κουτάλι και τα μακαρόνια με το _____________.

  • Κατανοεί τις λέξεις που αναφέρονται στα συναισθήματα

Όταν το παιδί με τυπική γλωσσική ανάπτυξη έχει συμπληρώσει τα 4 χρόνια του, κατανοεί διάφορα επίθετα που περιγράφουν τα συναισθήματά του και την ψυχολογική του κατάσταση. Συνηθισμένες λέξεις συναισθήματος περιλαμβάνουν τα επίθετα: χαρούμενο, λυπημένο, θυμωμένο, ενθουσιασμένο, έκπληκτο, φοβισμένο, γενναίο και προβληματισμένο.

Συνηθισμένες λέξεις για τη “φυσική κατάσταση” είναι: πεινασμένος, διψασμένος, νυσταγμένος, άρρωστος και κουρασμένος.

Διδάξτε λέξεις χρησιμοποιώντας καταστάσεις που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Πολλοί θεραπευτές αποφεύγουν το παιχνίδι με μη επιθυμητές συναισθηματικές καταστάσεις όπως η επιθετικότητα ή ζήλια. Οι ψυχολόγοι όμως εξηγούν ότι το παιχνίδι είναι ακριβώς η δραστηριότητα που ένα παιδί θα έπρεπε να πειραματιστεί με αυτά τα πολύ αληθινά συναισθήματα. Το να μάθει το παιδί πώς να αντιδρά κατάλληλα σε αρνητικά συναισθήματα είναι το κλειδί για τη ψυχική του ωρίμανση.

Κάποιοι θεραπευτές προτιμούν να χρησιμοποιούν εικόνες για να διδάξουν στο παιδί να αναγνωρίζει τα ποικίλα του συναισθήματα, αλλά όπως μπορείτε να φανταστείτε, εγώ προτιμώ δραστηριότητες από την πραγματική ζωή.

  • Κατανοεί πιο περίπλοκες προτάσεις

Στο παιδί που πλησιάζει τα 4 του χρόνια, η κατανόησή του έχει προχωρήσει τόσο πολύ ώστε  μπορεί και αναγνωρίζει εικόνες που περιγράφονται με εκτεταμένες προτάσεις ή με δύο γνωστά χαρακτηριστικά.

Για παράδειγμα, μπορεί να βρει “τη μικρή, λευκή γατούλα που δεν είναι μέσα στο κουτί” ή “το καφέ σκυλάκι με τη μακριά ουρά.”

Για να εργαστείτε πάνω σε αυτήν τη δεξιότητα, συνεχίστε να ενισχύετε την ικανότητα του παιδιού σας να ακολουθεί οδηγίες χρησιμοποιώντας περιγραφικές λέξεις, προθέσεις, αρνήσεις, κλπ. Είναι όλα σχετικά, έτσι δεν είναι;

Όταν ένα παιδί δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται σωστά σε αυτές τις ερωτήσεις, στοχεύστε σε κάθε περιγραφική λέξη ξεχωριστά και οδηγήστε το παιδί μέσα από τη διαδικασία λήψης αποφάσεων για κάθε αντικείμενο ή εικόνα που του δείχνετε.

     

                                                                                 Καλή σας επιτυχία!!!!

 

Οι γονείς με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, ακολουθώντας τα tips που σας προτείνουμε, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα, όταν υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο, για Λογοθεραπεία ή και να μειώσετε σημαντικά τη διάρκειά της, αν αυτή κριθεί απαραίτητη!!!! Ο ρόλος σας είναι εξαιρετικά σημαντικός και πολύτιμος  

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Newsletter

Θα θέλατε να εμπλουτίζετε τις γνώσεις σας με τις πιο πρόσφατες στρατηγικές επιτυχίας για ό,τι αφορά την Ανάπτυξη του Λόγου και της Ομιλίας του παιδιού σας;

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!