Χαίρετε, χαίρετε!
Για να διευρύνουμε το λεξιλόγιο ενός μικρού παιδιού που έχει καθυστέρησε να μιλήσει, πρέπει να σκεφτούμε πέρα από τα ουσιαστικά ή τα ονόματα των πραγμάτων.
Θα είναι δύσκολο για αυτό το παιδί να αρχίσει να μιλάει με φράσεις αν δε μάθει κι άλλες λέξεις για να τις συνδυάσει με όλα τα ουσιαστικά του.
Μια σημαντική κατηγορία που χρειάζεται το παιδί για να μιλήσει είναι τα ρήματα ή οι λέξεις δράσης. Πράγματα που “κάνεις”.
Ακολουθούν οι πιο πρακτικές συμβουλές μου για να διδάξετε στο παιδί σας τα ρήματα στο σπίτι…
Όταν τα νήπια με τυπική ανάπτυξη Λόγου είναι 2 έως 2,5 ετών, μπορούν να επιδείξουν πολλές συνηθισμένες λέξεις δράσης (ρήματα).
Τα ρήματα ή οι λέξεις δράσης είναι τόσο διασκεδαστικά όταν λέγονται κατά τη διάρκεια πραγματικών κινητικών δραστηριοτήτων. Σε ποιο μικρό παιδί δεν αρέσει να πηδάει, να τρέχει, να κυλάει, να πέφτει, να κλωτσάει, να σπρώχνει, να τραβάει, να περπατάει, να πετάει αντικείμενα;
Τα νήπια και τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν κάνοντας, και δεν υπάρχει άλλη κατηγορία λέξεων που να προσφέρεται για να “ΚΑΝΕΙΣ” όπως τα ρήματα. Θα πρέπει να βασιστούμε σε πραγματικές δραστηριότητες για να βοηθήσουμε να μάθει το παιδί νέες λέξεις δράσης αντί να χρησιμοποιούμε εικόνες ή εφαρμογές για να διδάξουμε τα ρήματα.
Αν παίζετε με ένα σετ φάρμας, το παιδί μπορεί να κάνει οποιοδήποτε ζώο να φάει, να σκαρφαλώσει ή να κοιμηθεί. Μπορεί να χρησιμοποιήσει το τρακτέρ για να πάει, να σταματήσει, να συγκρουστεί. Μπορεί να κάνει την πάπια να πετάξει ή να πέσει. Ο αγρότης μπορεί να βάψει τον αχυρώνα ή να πλύνει την πόρτα.
Όταν παίζετε με τους δεινόσαυρους, μπορείτε να τους κάνετε να περπατούν, να τρέχουν, να σταματούν, να κλωτσούν, να πηδούν, να πέφτουν, να κυλιούνται και να κυνηγούν, μαζί με το να τρώνε, να κοιμούνται.
Αν παίζετε με μια μπάλα, ένα παιδί μπορεί να ρίξει, να πιάσει, να κυλήσει, να τρέξει, να κυνηγήσει και να κλωτσήσει τη μπάλα.
Οι δυνατότητες για τη διδασκαλία νέων λέξεων δράσης μπορεί να περιοριστεί μόνο από τη δική σας δημιουργικότητα. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού είναι απολύτως εντάξει για ένα γουρούνι να ανέβει στην πλάτη του αλόγου ή για την αγελάδα να οδηγήσει το τρακτέρ.
Το ίδιο ισχύει και για τη διδασκαλία των ρημάτων κατά τη διάρκεια της καθημερινής ρουτίνας.
Την ώρα του γεύματος σήμερα, ένα παιδί θα φάει, θα πιει, θα δαγκώσει, θα ανοίξει, θα κλείσει, θα “σηκώσει”, θα “βάλει κάτω”, θα δώσει, θα κρατήσει και θα δείξει, πιθανώς όλα μέσα στα πρώτα λεπτά από τη στιγμή που θα βάλεις το πιάτο!
Κατά τη διάρκεια του μπάνιου, ένα παιδί θα πιτσιλίσει, θα πλυθεί, θα γυρίσει (το νερό θα ανοίξει/κλείσει), θα τρίψει, θα καθίσει, θα σταθεί, θα δώσει, θα τινάξει, θα τραβήξει, θα στεγνώσει, θα φτάσει, θα κρατήσει και θα σας δείξει πράγματα, και πάλι, όλα μέσα στα πρώτα λεπτά του μπάνιου.
Παρόλο που σας έχω ήδη ενθαρρύνει να διδάσκετε ενέργειες με δραστηριότητες της πραγματικής ζωής, σε αυτό το αναπτυξιακό επίπεδο, το παιδί θα πρέπει επίσης να είναι σε θέση να δείχνει κοινές ενέργειες σε εικόνες, ενώ διαβάζετε μαζί. Συνήθως τα παιδιά είναι σε θέση να το κάνουν αυτό μόλις ακολουθήσουν πολλές διαφορετικές λεκτικές οδηγίες με ρήματα.
Αυτό θα είναι δύσκολο για ορισμένα νήπια με καθυστέρηση Λόγου. Χρησιμοποιώντας βιβλία, ένα παιδί με σημαντική καθυστέρηση Λόγου μπορεί να τα πάει καλά όταν του ζητάτε να βρει εικόνες αντικειμένων ή ουσιαστικά, αλλά να δυσκολεύεται εμφανώς όταν του ζητείται να αναγνωρίσει μια ενέργεια σε μια εικόνα. Δοκιμάστε αυτό με ένα παιδί σήμερα. Όταν διαβάζετε μαζί, δείτε πώς ανταποκρίνεται όταν ρωτάτε: “Ποιος τρέχει/κλαίει/πηδάει;” ή “Ποιος πετάει, οδηγεί, κολυμπάει;”.
Αν ένα παιδί δεν μπορεί να το κάνει αυτό, θα πρέπει να εστιάσετε στη διδασκαλία περισσότερων λέξεων δράσης (ρήματα) κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, σε κάθε ρουτίνα της καθημερινότητας και όταν διαβάζετε παραμύθια. Επικεντρωθείτε στην επισήμανση ρημάτων ενώ κοιτάτε βιβλία με το παιδί.
Με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, οι γονείς ακολουθώντας τα tips και τις στρατηγικές που σας προτείνουμε, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα για λογοθεραπεία ή τη διάρκειά της, όταν υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο ή την άρθρωση του παιδιού σας.
Η πρώιμη παρέμβαση αποτελεί το φάρο και την πυξίδα μαζί για τα θέματα της καθυστέρησης του Λόγου και της Ομιλίας ενός παιδιού!!!
Κάθε επιτυχία με χαρά!!