Χαίρετε, χαίρετε!!
Οι γονείς, πολλές φορές, αναφέρουν ότι το παιδί τους, late talker, δεν κάνει ερωτήσεις, δεν κάνει “σχόλια” και μερικές φορές, ούτε που ζητάει κάτι.
Το να μην ζητάει το παιδί late talker είναι σημαντικό γιατί είναι ΠΟΛΥ ασυνήθιστο για ένα νήπιο, ακόμη και για εκείνα που έχουν μόνο λίγες λέξεις να μη ζητούν κάτι.
Αυτό που λένε οι γονείς είναι ότι το παιδί μπορεί να μιλάει, αλλά αυτά που λέει είναι συνήθως μίμηση αυτών που ακούει.
Να θυμάστε ότι:
H πρωτοβουλία ανήκει στο παιδί και αυτό σημαίνει ότι το παιδί έχει το προβάδισμα σε μια αλληλεπίδραση ή συζήτηση. Η ανάληψη πρωτοβουλιών είναι σημαντική για τη γλωσσική ανάπτυξη γιατί κάθε παιδί πρέπει να είναι σε θέση να ζητάει αυτό που χρειάζεται.
Πριν το παιδί late talker αρχίσει πραγματικά να μιλάει αυθόρμητα, μπορούμε να το βοηθήσουμε να ξεκινήσει αυτή τη διαδικασία με προτροπές που χρησιμοποιούμε.
Ακολουθεί μια γρήγορη και εύκολη περίληψη των διαφόρων προτροπών που “λειτουργούν” για να βοηθήσουν ένα παιδί να μάθει να χρησιμοποιεί τις λέξεις του μόνο του:
- Περιμένετε, δώστε χρόνο στο παιδί να ξεκινήσει.
Πολλές φορές πέφτουμε αμέσως να μιλήσουμε! Αν περιμένουμε λίγο, ένα μικρό παιδί μπορεί να μας εκπλήξει με τα δικά του λόγια! Κρατηθείτε για τουλάχιστον μερικά δευτερόλεπτα πριν αρχίσετε να μιλάτε και εσείς. Αυτό μπορεί να είναι τόσο δύσκολο για εμάς μερικές φορές!
- Δημιουργήστε ενδιαφέρον και κίνητρο με μια αναμενόμενη παύση.
Αυτό σημαίνει ότι θα χρησιμοποιήσετε τη γλώσσα του σώματος για να “δείξετε” σαν να ξέρετε ότι ένα παιδί πρόκειται να ξεκινήσει. Σκύψτε μπροστά από το παιδί με ορθάνοιχτα μάτια, ανοιχτό στόμα σα να λέτε: “Ξέρω ότι πρόκειται να μιλήσεις…”.
- Προσθέστε ακόμα περισσότερη γλώσσα του σώματος.
Ανασηκώστε τους ώμους σας σαν να λέτε “Τι;”. Ή ακόμα χρησιμοποιήστε μια κίνηση του χεριού για να δείξετε με χειρονομίες αυτό που νομίζετε ότι θέλει το παιδί ή για να δείξετε επιλογές. Με αυτόν τον τρόπο, δίνετε ένα οπτική προτροπή χωρίς να χρησιμοποιήσετε ακόμα λέξεις. Και πάλι… η σιωπή μπορεί να είναι ένα ισχυρό κίνητρο για ένα παιδί που αργεί να μιλήσει.
- Ξεκινήστε με μια καθοδηγητική, αλλά μη συγκεκριμένη δήλωση ή ερώτηση.
Το αγαπημένο μου πράγμα είναι να λέω “Χμμμμ….” σαν να σκέφτομαι. Πολλοί late talkers αρχίζουν να το μιμούνται αυτό. Είναι ακόμα πιο χαριτωμένο όταν προσθέτετε μια χειρονομία όπως το να χτυπάτε το πηγούνι σας με το δάχτυλό σας. Μπορείτε να είστε λίγο πιο άμεσοι και να πείτε κάτι σαν: “Τώρα τι;” ή “Τι πρέπει να κάνουμε τώρα;”.
Αν εξακολουθεί να μην υπάρχει απάντηση, προχωρήστε σε πιο άμεσες υποδείξεις. Προσπαθήστε να:
- Ζητήστε μια απάντηση.
Πείτε στο παιδί “Πες μου τι θέλεις” ή “Πρέπει να ρωτήσεις”. Εδώ δεν υποδεικνύετε τι πρέπει να πει, αλλά είστε ξεκάθαροι ότι περιμένετε να προσπαθήσει να σας το πει μόνο του.
- Δώστε μια “ τυποποιημένη “ φράση για να βοηθήσετε τον late talker να ξεκινήσει.
Πείτε “Θέλω ένα…” και στη συνέχεια κάντε παύση για να το αφήσετε να ολοκληρώσει την πρόταση.
- Προσφέρετε μια μεγαλύτερη υπόδειξη με μία φωνητική ή ηχητική παρότρυνση.
Στην καθημερινή γλώσσα αυτό σημαίνει τον πρώτο ήχο της λέξης. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί θέλει να ζητήσει γάλα, πείτε: “Θέλω γαα…”.
- Αν όλα τα άλλα αποτύχουν, δώστε του τη λέξη ως μοντέλο για να τη μιμηθεί.
Η μίμηση, είναι μια βασική δεξιότητα που πρέπει να κατακτήσουν οι late talkers! Τα παιδιά πρέπει να ακούνε τις λέξεις για πολύ, πολύ καιρό πριν αρχίσουν να προσπαθούν να τις λένε.
Μην αισθάνεστε αποτυχημένοι αν ένα παιδί δεν αρχίσει να βγάζει αμέσως από μόνο του λέξεις. Όλες οι λέξεις ξεκινούν με τη μίμηση και αυτό είναι “αρκετό” για πολλούς από τους μικρούς μας late talkers για λίγο!
Πέρα από την παρότρυνση, υπάρχουν πολλές, πολλές άλλες ιδέες για να διδάξετε σε ένα νήπιο να ξεκινήσει να μιλάει. Η δημιουργία ευκαιριών, ώστε ένα παιδί να ζητήσει πράγματα είναι η #1 στρατηγική μου για να βοηθήσω ένα νήπιο να κατακτήσει τη μίμηση.
Με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, οι γονείς ακολουθώντας τα tips και τις στρατηγικές που σας προτείνουμε, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα για λογοθεραπεία ή τη διάρκειά της, όταν υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο ή την άρθρωση του παιδιού σας.
Η πρώιμη παρέμβαση αποτελεί το φάρο και την πυξίδα μαζί για τα θέματα της καθυστέρησης του Λόγου και της Ομιλίας ενός παιδιού!!!
Κάθε επιτυχία με χαρά!!