Χριστός Ανέστη!!
Παίρνει το δίχρονο ή τρίχρονο παιδάκι σας την σειρά του να παίξει?
“ Παίρνω τη σειρά μου “ σημαίνει ότι το παιδί σας συμμετέχει σε συζητήσεις μαζί σας κατά τη διάρκεια κάθε ρουτίνας της καθημερινότητας, όπως στο φαγητό, στο ντύσιμο, στο παιχνίδι ή και σε άλλες αλληλεπιδράσεις. Είναι βασική προγλωσσική δεξιότητα και απαραίτητη για την αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους.
Για κάθε νήπιο που εκδηλώνει περιορισμένη προσοχή στους ανθρώπους γύρω του η εξάσκηση στο “ Παίρνω τη σειρά μου “ είναι άκρως σημαντική.
Πότε το παιδί μου χρειάζεται εξάσκηση στο “ Παίρνω τη σειρά μου”;
- Όταν το παιδί σας δυσκολεύεται να δώσει προσοχή σε αυτά που του λέτε, και να ακολουθήσει οδηγίες, να κοιτάξει ένα αντικείμενο που του δείχνετε και να επικοινωνεί σκόπιμα μαζί σας και με τους άλλους.
- Αν φαίνεται να μη σας δίνει καμία προσοχή όταν του φέρνετε το αγαπημένο του φαγητό ή αγαπημένο του παιχνίδι ή κάποια οθόνη (tablet, κινητό )
Το ” Παίρνω τη σειρά μου” μπορεί να είναι μία δύσκολη διαδικασία για ένα δίχρονο ή τρίχρονο παιδάκι.
Σε ορισμένα νήπια με γλωσσική καθυστέρηση, η εκμάθηση της σειράς είναι ιδιαίτερα δύσκολη. Μερικές φορές ένα παιδί ξέρει πώς να ανταποκριθεί όταν ξεκινάτε μια αλληλεπίδραση μαζί του, αλλά δεν ξέρει πώς να ξεκινήσει το ίδιο από μόνο του ή πώς να συνεχίσει αυτή τη διαδικασία. Ή ένα παιδί ξέρει πώς να ζητήσει κάτι, ειδικά όταν θέλει πραγματικά, πραγματικά κάτι, αλλά δεν ξέρει τι να κάνει πέρα από αυτό. Μετά από έναν «γύρο» αλληλεπίδρασης με κάποιο άλλο πρόσωπο, σταματάει.
Τα νήπια μπορούν να κάνουν καλή χρήση του “ Παίρνω τη σειρά μου “ πριν αρχίσουν να χρησιμοποιούν λέξεις. Ένα μη λεκτικό νήπιο παίρνει σειρά κάνοντας κάτι, οτιδήποτε, που είναι σκόπιμο και κατευθύνεται προς το άτομο που μοιράζεται την αλληλεπίδραση.
Η σειρά μπορεί να είναι ένας ήχος, μια ενέργεια ή χειρονομία ή ακόμη και ένα αναμενόμενο βλέμμα και μια παύση σαν να λέει: «Συνέχισε» ή «Πες μου περισσότερα». Πολλά παιδιά, late talkers, αναπτύσσουν έναν «προεπιλεγμένο» τρόπο να παίρνουν τη σειρά τους πριν εμφανιστεί ο Λόγος.
Ερωτήσεις για να διαπιστώσετε αν το νήπιο παιδάκι σας ξέρει πώς να παίρνει τη σειρά του:
- Κατανοεί το παιδί ότι η επικοινωνία είναι αμφίδρομη;
- Όταν παίζει ένα παιχνιδάκι μαζί σας, προσπαθεί να το συνεχίσει;
- Προσπαθεί να απαντήσει στις ερωτήσεις σας, ακόμη και χωρίς λόγια;
- Παίρνει τη σειρά του μη λεκτικά κατά τη διάρκεια των αλληλεπιδράσεων μαζί σας, όπως το κόλλα 5, ή να σας προσφέρει ένα μπισκότο, να ανταλλάσσει παιχνίδια κ.λπ…;
Για κάθε νήπιο που εκδηλώνει περιορισμένη προσοχή στους ανθρώπους γύρω του η εξάσκηση στο “ Παίρνω τη σειρά μου “ είναι άκρως σημαντική. Πολλά παιδιά, late talkers, που έχουν ήδη επιβεβαιωμένη διάγνωση δυσκολεύονται να πάρουν τη σειρά τους.
Τα νήπια με γνωστικές και αντιληπτικού τύπου γλωσσικές καθυστερήσεις έχουν πρόβλημα στο να παίρνουν τη σειρά τους, επειδή δεν καταλαβαίνουν αυτό που τα έχετε πει και επειδή δεν μπορούν να ζητήσουν διευκρινίσεις, δεν απαντούν καθόλου και η συζήτηση σταματάει, εκτός αν εσείς επιμείνετε.
Πολλές φορές, ένα παιδί με αυτισμό δεν ξέρει πώς να συνεχίσει μια αλληλεπίδραση με λεκτικές ή μη λεκτικές απαντήσεις. Μπορεί να ενδιαφέρεται περισσότερο για τα αντικείμενα παρά για τους ανθρώπους και σίγουρα θα δυσκολευτεί να πάρει τη σειρά του, επειδή μπορεί να μην υπάρχει αυτή η εσωτερική επιθυμία να συνδεθεί με τους άλλους πέρα μόνο από την ικανοποίηση μιας έντονης, άμεσης ανάγκης του.
Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδάκι μου;
- Αρχικά σε κάθε αλληλεπίδραση με το δίχρονο ή τρίχρονο παιδάκι σας κρατάτε τη δική σας σειρά σύντομη και περιορισμένο τον αριθμό του ‘ πάρε – δώσε “. Αυτό θα διευκολύνει τα μικρά παιδιά να μπουν στο ρυθμό της εναλλαγής. Για να διευκολύνετε τις εναλλαγές μεταξύ των παιδιών, μετρήστε μέχρι το 10 για κάθε σειρά.
- Εισάγετε τα «χεράκια που περιμένουν». Για να βοηθήσετε ένα παιδί να μάθει να περιμένει, βάλτε το να σταυρώσει τα χεράκια του και να πει «χεράκια που περιμένουν». Χρησιμοποιώντας μια προτροπή όπως «Δείξε μου τα χέρια που περιμένουν!», δίνετε στο παιδί μια συγκεκριμένη συμπεριφορά στην οποία πρέπει να επικεντρωθεί κατά τη διάρκεια της αναμονής.
- Προσθέστε βοηθητικές χειρονομίες. Για παράδειγμα, δοκιμάστε να χτυπήσετε το στήθος σας και να πείτε «η σειρά μου» και στη συνέχεια να βοηθήσετε το παιδί να χτυπήσει το δικό του στήθος όταν έρθει η δική του σειρά.
Μην υποκύπτετε στις εκρήξεις θυμού. Εάν ένα παιδί έχει ένα ξέσπασμα θυμού ενώ περιμένει, βεβαιωθείτε ότι το παιδί δεν παίρνει αυτό που θέλει ενώ φωνάζει. Το να ενδώσετε θα δείξει ότι τα ξεσπάσματα έχουν ευεργετικά αποτελέσματα.
Συνεχίστε να εργάζεστε στο “ Παίρνω τη σειρά μου “ μέχρι το παιδί να μοιράζεται με συνέπεια τις εμπειρίες του και να παίρνει τη σειρά του μετά από εσάς ή να ξεκινάει από μόνο του την αλληλεπίδραση!
Με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, οι γονείς ακολουθώντας τα tips και τις στρατηγικές που σας προτείνουμε, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα για λογοθεραπεία ή τη διάρκειά της, όταν υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο ή την άρθρωση του παιδιού σας.
Η πρώιμη παρέμβαση αποτελεί το φάρο και την πυξίδα μαζί για τα θέματα της καθυστέρησης του Λόγου και της Ομιλίας ενός παιδιού!!!
Κάθε επιτυχία με χαρά!!