Χαίρετε, χαίρετε!!
Και ποιος γονιός δεν έχει αναρωτηθεί αν το παιδάκι του θα πει το ρ, πότε θα το πει κι αν όχι, πότε θα πρέπει να ζητήσει βοήθεια από ειδικό λογοπαθολόγο.
Η αλήθεια είναι ότι το ρ είναι ο ήχος με τον οποίο δυσκολεύονται περισσότερο από όλους τους άλλους ήχους τα παιδάκια μας. Περίπου το 12.9% των παιδιών προσχολικής ηλικίας εμφανίζουν δυσκολία στην παραγωγή του ρ.
Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;
Υπάρχει ένας αριθμός παραγόντων που δυσκολεύουν την παραγωγή του ρ που είναι ο ήχος που παράγεται μέσα στο στόμα οπότε είναι δύσκολο για τα παιδάκια μας:
- να αντιληφθούν τη σωστή κίνηση και τοποθέτηση της γλώσσας μέσα στο στόμα
- να τοποθετήσουν σωστά τη γλώσσα σε σχέση με τα πίσω δόντια
- να έχουν τη γλώσσα σε σύσφιξη (σκληρή)
- να κάνουν δόνηση των φωνητικών χορδών ( το ρ είναι ηχηρός ήχος)
Πότε πρέπει να μπορεί ένα παιδί να λέει τον ήχο ρ;
Πολλά παιδάκια με ευκολία λένε το ρ και στην ηλικία των 3 ή 3.6 χρόνων. Για τα παιδάκια που αργούν θα πρέπει στην ηλικία των 4.6 χρόνων να μπορούν να πουν το ρ σ’ έναν τουλάχιστον συνδυασμό π.χ. πριν από σύμφωνο: πάρκο ή μετά από σύμφωνο: τραμπάλα ή ανάμεσα σε φωνήεντα: νερό
Αν λοιπόν το παιδί σας δυσκολεύεται με τον ήχο ρ, πώς ξέρετε αν είναι έτοιμο για λογοθεραπεία;
Τα περισσότερα παιδιά αποκτούν τον ήχο ρ μέχρι την ηλικία των 5 ετών. Μέχρι τη στιγμή που ένα παιδί ξεκινάει το νηπιαγωγείο, θα πρέπει να μπορεί να λέει όλους τους ήχους της ομιλίας πολύ καλά.
Αν σκεφθεί κανείς ότι απαιτείται και κάποιος χρόνος για την αποκατάσταση του ρ, που ποικίλει από παιδί σε παιδί, θα πρότεινα την έναρξη της λογοθεραπείας στο τέλος των προνηπίων, αν υπάρχει δυσκολία και με άλλους ήχους της ομιλίας ή στην αρχή του νηπιαγωγείου αν η δυσκολία περιορίζεται μόνο στην παραγωγή του ρ.
Tips για τους γονείς!!!
Μπορείτε να υποβοηθήσετε το παιδάκι σας με κάποιες ασκήσεις της γλώσσας:
- Το παιδάκι βγάζει τη γλώσσα έξω από το στοματάκι και κάνει την κίνηση σα να γλείφει παγωτό χωνάκι. Προσοχή! Η γλωσσίτσα πρέπει να είναι μυτερή και σκληρή. Κάνετε 10 επαναλήψεις, παύση για 2-3 λεπτά και συνεχίζετε με άλλες 10 επαναλήψεις. Κάνετε 4-5 επαναλήψεις της εξάσκησης μέσα στη μέρα.
- Τοποθετεί το παιδάκι τη γλωσσίτσα, μυτερή και σκληρή πίσω από τα επάνω δοντάκια στο σημείο που λέει το λ. Στη συνέχεια του λέμε να πάει τη γλωσσίτσα προς τα πίσω σα να σκουπίζει τη σκεπούλα του στόματος. Εσείς οι ίδιοι θα δείξετε πρώτα την κίνηση και μετά θα τη μιμηθεί το παιδί μπροστά σε καθρέφτη. Κάνετε 5 επαναλήψεις, παύση, 5 επαναλήψεις, παύση 5 επαναλήψεις. Κάνετε 4-5 επαναλήψεις της εξάσκησης μέσα στη μέρα.
Προσοχή!!! Κάνετε ΜΟΝΟ την εξάσκηση της γλωσσίτσας!! Δε ζητάτε από το παιδί να σας πει λεξούλες με το ρ.
Μετά από συστηματική εξάσκηση 10 ημερών μπορείτε να δοκιμάσετε να πείτε λεξούλες με ρ πριν από σύμφωνο όπως: κάρτα, μάρκα, πάρκο, αρχή, έρχεται.
Συνεχίστε συστηματικά την εξάσκηση. Όταν το παιδί με ευκολία λέει αυτές τις λέξεις, τότε δοκιμάστε λέξεις με το ρ μετά από σύμφωνο όπως: τραπέζι, τραμπάλα, κρατάω, κρυφτό, κρυώνω κ.ά.
Όταν το παιδί πει και αυτές τις λέξεις με ευκολία, τότε δοκιμάζετε λέξεις με ρ ανάμεσα σε φωνήεντα όπως: χέρι, Μαίρη, ταίρι, μέρα, βέρα, νερό κ.ά.
Αν τώρα το παιδάκι σας παρά τις συστηματικές σας προσπάθειες 2 μηνών παρέμεινε στο πρώτο στάδιο ή στο δεύτερο ή δεν μπόρεσε να πει το ρ σε κανένα συνδυασμό, τότε θα πρέπει να αναζητήσετε τη βοήθεια ειδικού λογοπαθολόγου.
Εξάσκηση, εξάσκηση, εξάσκηση!!!