Χαίρετε, χαίρετε!!!
Συνεχίζουμε σήμερα με τις υπόλοιπες εκφραστικές λεκτικές δεξιότητες που έχει ένα παιδί 48 μηνών με τυπική ανάπτυξη του Λόγου που τώρα πια χρησιμοποιεί από 1.500 μέχρι και 4.000 λέξεις!!! Αμέτρητες!!!!
Απαντά σε μια ποικιλία λογικών ερωτήσεων, συμπεριλαμβανομένων των: Τι συνέβη, Πότε, Γιατί, Πώς;
Στα 3 ½, θέλουμε ένα παιδί να απαντάει σε πιο σύνθετες ερωτήσεις, όπως: “Τι συνέβη“, “Πότε”, “Γιατί” και “Πώς”. Αυτό αποτελεί μια επέκταση της δεξιότητας του εκφραστικού Λόγου που επιτυγχάνεται στην τελευταία αυτή περίοδο ανάπτυξης.
Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, μπορείτε να εξασκηθείτε σε αυτήν τη δεξιότητα, ρωτώντας “Τι συνέβη;” όταν γίνεται μια διακοπή σε κάποια δραστηριότητα που κάνει το παιδί. Όταν το παιδί δυσκολεύεται να απαντήσει τότε δίνετε εσείς τη σωστή απάντηση. Μου αρέσει επίσης να περιλαμβάνω αυτήν την ερώτηση στο τέλος κάθε παιχνιδιού, ώστε το παιδί να μπορεί να εξασκηθεί στο να διηγείται τα γεγονότα με χρονική ακολουθία.
Για να βοηθήσετε το παιδί να καταλαβαίνει την ερώτηση “ Πότε;” μιλήστε για συγκεκριμένες στιγμές της μέρας που το παιδί κάνει μία δραστηριότητα, όπως: “ Πότε πίνεις χυμό;”, “ Πότε κάνεις μπάνιο; “.
Προτού το παιδί αρχίσει να απαντάει σε ερωτήσεις “Γιατί”, πρέπει πρώτα να εκδηλώσει ενδιαφέρον για το πώς και το γιατί λειτουργούν τα πράγματα. Η περιέργεια είναι πραγματικά δύσκολο να διδαχθεί! Προωθήστε αυτό το ενδιαφέρον ρωτώντας και απαντώντας αυτές τις ερωτήσεις κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και κάθε ρουτίνας της καθημερινότητας, όπως: “Γιατί ο σκύλος σου θέλει να φάει;” Όταν το παιδί κάνει κάτι στο παιχνίδι – όπως πατάει ένα κουμπί και ενεργοποιεί τη μουσική – προσποιηθείτε έκπληξη και πείτε, “Πώς το έκανες αυτό;”
Κάνει εκτιμήσεις – απαντάει σε ερωτήσεις για υποθετικά γεγονότα. “Τι θα έκανες αν…”
Τα παιδιά σε αυτό το αναπτυξιακό επίπεδο μαθαίνουν να κάνουν συσχετίσεις και κρίσεις με βάση τις προηγούμενες εμπειρίες τους. Κατανοούν τώρα δηλώσεις όπως “Δεν μπορούμε να πάμε στο πάρκο επειδή βρέχει.” ή “Είσαι άρρωστος, οπότε δεν μπορείς να πας στο σχολείο σήμερα.” Κάντε εξάσκηση στο νέο επίπεδο σκέψης δίνοντας εξηγήσεις για τις δικές του ενέργειες. Κάνετε και τις δικές σας επισημάνσεις λέγοντας πράγματα όπως “Είσαι τόσο ιδρωμένος! Παίξατε πολύ έξω;” ή “Κοίτα! Το πουκάμισό σου είναι βρώμικο. Παίξατε πολλά παιχνίδια στην αυλή;” ” Τι θα έκανες αν έπεφτε το τoστ σου στο πάτωμα; “
Χρησιμοποιεί συνδέσμους για να ενώσει ιδέες σε πιο πολύπλοκες προτάσεις (και, αλλά, έτσι, αν)
Ένα παιδί με τυπική ανάπτυξη του λόγου αρχίζει να χρησιμοποιεί τους συνδέσμους “και, αλλά, έτσι, και αν” για να δημιουργήσει πιο πολύπλοκες προτάσεις. Το μήκος των προτάσεων αυξάνεται εξαιρετικά όταν το παιδί αρχίζει να ενώνει τις εκφράσεις του με συνδέσμους.
Η άμεση μίμηση είναι ο καλύτερος τρόπος να εισαγάγετε αυτούς τους μακρύτερους τύπους προτάσεων, αλλά το παιδί μπορεί να εξακολουθεί να μη μπορεί συνδέσει αυθόρμητα περισσότερες από 4 ή 5 λέξεις ή να μη μπορεί να μιμηθεί μια μακρύτερη έκφραση.
Το να διδάξετε το “και” είναι ένας ωραίος τρόπος για να βοηθήσετε ένα παιδί να μάθει να συνδυάζει φράσεις για να κάνει μια πολύπλοκη πρόταση. Μπορεί να πρέπει να ξεκινήσετε σ’ ένα απλούστερο επίπεδο, όπως το να συνδυάζετε δύο ουσιαστικά. Δώστε του μια επιλογή και στη συνέχεια πείτε, ” Θέλεις να παίξουμε με το ξυλόφωνο και το ντέφι;” Όταν το παιδί μιμείται με ευχέρεια αυτούς τους πιο σύντομους συνδυασμούς, τότε επεκτείνετε τους λεκτικούς σας στόχους χρησιμοποιώντας ποικίλους συνδέσμους.
Κάθε επιτυχία!!!!
Ο ρόλος σας είναι εξαιρετικά σημαντικός και πολύτιμος!!!!
Ακόμη και μία μόνο καινούρια λέξη, αλλά ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ!!!!!!!!! κάνει τεράστια διαφορά στο επίπεδο των ικανοτήτων μάθησης του παιδιού σας!!