Γιατί το παιδί μου δεν χρησιμοποιεί φράσεις

Γιατί το δίχρονο παιδί μου δεν χρησιμοποιεί φράσεις;

Γιατί το παιδί μου, που είναι 2 χρονών, χρησιμοποιεί μόνο μεμονωμένες λέξεις και δεν χρησιμοποιεί φράσεις; Τι πρέπει να κάνω εγώ; Αυτή είναι μία από τις συχνές ερωτήσεις που μου απευθύνουν πολλοί γονείς. 

Οι πιθανοί λόγοι

Αρκετοί είναι οι  λόγοι που μπορεί να εμποδίζουν ένα παιδί να συνδυάζει δύο ή τρεις λεξούλες μαζί. Αναφέρουμε αυτούς που συναντούμε πιο συχνά:

Αναπτυξιακή Καθυστέρηση του Λόγου – Late talkers. 

Το παιδί δεν έχει φτάσει την αναπτυξιακή ηλικία των 22-24 μηνών και δεν έχει ένα αρκετά μεγάλο λεξιλόγιο ή ποικιλία λέξεων, όπως ουσιαστικά, ρήματα, επίθετα κ.ά. Συνήθως τα παιδιά λένε αυθόρμητα γύρω στις 50 λέξεις, πριν αρχίσουν να συνδυάζουν λέξεις για να σχηματίσουν φράσεις

Αναπτυξιακή Διαταραχή του Λόγου.  

Η ΑΔΛ είναι η δυσκολία κατανόησης ή/και χρήσης του Λόγου από το παιδί. Τα παιδιά με ΑΔΛ  καθυστερούν να μιλήσουν και όταν μιλήσουν εμφανίζουν δυσκολίες στη χρήση του λόγου. 

Τι μπορώ να κάνω εγώ; ΕΠΕΚΤΑΘΕΙΤΕ!!!!

Τι είναι η ΕΠΕΚΤΑΣΗ;

Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ Η #1 ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΉ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΜΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΤΙΣ ΦΡΑΣΕΙΣ

ΕΠΕΚΤΑΣΗ είναι η μίμηση από το γονιό οποιασδήποτε μεμονωμένης λέξης που αυθόρμητα χρησιμοποιεί το παιδί, προσθέτοντας μια σχετική λέξη και επαναλαμβάνοντας πολλές φορές τη φράση στο παιδί. Για παράδειγμα: 

  • Όταν το παιδί λέει ‘ τατε ’ για να ζητήσει ένα τρακτέρ, εσείς λέτε: « θέλω τρακτέρ  ή  μαμά τρακτέρ».
  • Όταν βλέπει ένα τρακτέρ και το ονομάζει ‘ τατε ‘, εσείς λέτε:  « αυτό είναι τρακτέρ».
  • Όταν σπρώχνει το τρακτέρ, εσείς λέτε: « φύγε τρακτέρ».
  • Όταν παίζετε μαζί με 2-3 τρακτέρ, παίρνετε το ένα τρακτέρ και λέτε: «το τρακτέρ μου».
  • Όταν το παιδί λέει:” νεό ”, (νερό), εσείς λέτε: « μαμά νερό ή θέλω νερό ή κι άλλο νερό». Αυτή η επέκταση χρειάζεται να γίνεται κάθε φορά που το παιδί λέει: “ νεό ”, (νερό) χωρίς ποτέ να λέτε: «πες, μαμά νερό, πες».

Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να περάσουν και 2-3 εβδομάδες ή και μήνας προτού το παιδί αρχίσει να μιμείται τις φράσεις των 2 λέξεων. Εσείς υπομονετικά και σταθερά επιμένετε στη συγκεκριμένη στρατηγική μέχρι την επίτευξη του στόχου σας.

Αν το παιδί σας, δεν ανταποκρίνεται στην προαναφερθείσα στρατηγική, παρά την επιμονή σας για 1-2 μήνες, τότε ως ΛΥΣΗ υποβοηθήστε το αντιληπτικό λεξιλόγιο του παιδιού. 

Ονομάζετε ό,τι χρησιμοποιεί το παιδί σε κάθε του δραστηριότητα, όπως παιχνίδι, φαγητό, ντύσιμο κ.ά. και μετά του ζητάτε να σας δώσει κάτι απ’ αυτά που ονομάσατε. Εννοείται ότι  συνεχίζετε με την επέκταση σταθερά. Αν και πάλι δεν υπάρχει ανταπόκριση από το παιδί, τότε θα πρέπει να γίνει αξιολόγηση της κατάστασης από ειδικό λογοπαθολόγο.

Ένα συνηθισμένο λάθος είναι να συνδυάζετε τη λέξη που χρησιμοποιεί το παιδί σας με μία περιγραφική λέξη και ιδιαίτερα  με τις λέξεις για τα χρώματα ή τα μεγέθη. Αυτό δεν είναι απαραίτητα λάθος, αλλά γίνεται μονότονο και η αλήθεια είναι ότι δεν επεκτείνει επικοινωνιακά το λόγο του παιδιού. 

Παράδειγμα: Για το ‘ τρακτέρ ‘ ο γονιός λέει: ΄μπλε τρακτέρ ΄ή ΄μεγάλο τρακτέρ ‘. Καλό θα ήταν ο γονιός να ονομάζει τα αντικείμενα με ένα ουσιαστικό και τις ενέργειες με ένα ρήμα και να συνδυάζει το ουσιαστικό με το ρήμα, όπως: « Το τρακτέρ τρέχει » κάνοντας συγχρόνως ο ίδιος, με το τρακτέρ που κρατάει στο δικό του χέρι, την κίνηση του τρακτέρ που τρέχει. Ακολουθεί παύση από το γονιό για να παρατηρήσει τι απ’ όλα αυτά, κίνηση ή λόγο, θα μιμηθεί το παιδί

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Newsletter

Θα θέλατε να εμπλουτίζετε τις γνώσεις σας με τις πιο πρόσφατες στρατηγικές επιτυχίας για ό,τι αφορά την Ανάπτυξη του Λόγου και της Ομιλίας του παιδιού σας;

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!