Χαίρετε, χαίρετε!!
Πάντα αισιόδοξες σκέψεις συνοδεύουν τις πρώτες μέρες του νέου χρόνου, όπως και κάθε άλλης αρχής άλλωστε!!
Οι δικές μας αισιόδοξες σκέψεις στον ” Αγρό των λέξεων ” περιστρέφονται γύρω από τις πρώτες λέξεις αλλά και τον διαρκή εμπλουτισμό του λεξιλογίου του κάθε παιδιού. Οι late talkers είναι πολυαγαπημένη μας ομάδα που με την πρώιμη παρέμβαση μας χαρίζει τις πιο απρόσμενες χαρές.
” Το λεξιλόγιο που έχουν τα παιδιά όταν ξεκινούν το νηπιαγωγείο είναι ο καλύτερος προγνωστικός παράγοντας για την ακαδημαϊκή τους επιτυχία, καθ’ όλη τη διάρκεια των σχολικών χρόνων”. Dr. C.Snow, Ph.D καθηγήτρια του Harvard.
Ως αρχή του Νέου έτους επιλέξαμε την No #1 στρατηγική που έχει σχέση με τη διάρκεια του χρόνου κι εξαιρετικά ενημερώνει τους γονείς πώς να υποβοηθήσουν γύρω στα πρώτα γενέθλια το παιδί τους να πει τις πρώτες του λέξεις αλλά και να συνεχίζει και σε μεγαλύτερες ηλικίες να εμπλουτίζει διαρκώς το λεξιλόγιό του.
Είναι εξαιρετικά αποτελεσματική με τα παιδιά μας που παρά την τυπική τους ανάπτυξη έχουν καθυστερήσει να μιλήσουν, late talkers. H No #1 στρατηγική ονομάζεται ” Διακριτική επιμήκυνση του χρόνου”.
Τι είναι η Νο #1 στρατηγική “Διακριτική επιμήκυνση του χρόνου”;
Η “ Διακριτική επιμήκυνση του χρόνου “ είναι ακριβώς αυτό – διακριτικά και με ρυθμό στον τόνο της φωνής μας κρατάμε ευγενικά και γλυκά το αντικείμενο που ένα παιδί, που δε μιλάει ακόμα, θέλει, ενώ παράλληλα επαναλαμβάνουμε τη λέξη – στόχο μερικές φορές πριν δώσουμε το αντικείμενο, παιχνίδι, ρούχο κ.ά. στο παιδί.
Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, χρησιμοποιούμε εκφράσεις προσμονής στο πρόσωπό μας, (όπως να διαστέλλουμε τα μάτια μας και ν’ ανοίγουμε ελαφρά το στόμα μας ) και μία ιδιαίτερη στάση του σώματος (όπως να γέρνουμε μπροστά ) σαν να λέμε, “Ξέρω, μπορείς να μου το πεις”, ενώ κάνουμε μια παύση για να δούμε αν το παιδί θα μιλήσει και θα προσπαθήσει να ζητήσει το αντικείμενο με μια λέξη.
Έτσι, θ’ ακουστεί κάπως έτσι:
“Μπισκότο;”
Παύση, ώστε το παιδί να επεξεργαστεί και να μιμηθεί τη λέξη που μόλις άκουσε.
“Θέλεις ένα μπισκότο;”
Παύση ξανά. Περιμένετε να δείτε αν το παιδί θα προσπαθήσει να μιμηθεί τη λέξη.
“Μμμμμ…. το μπισκότο είναι τόσο νόστιμο! Μπισκότο!”
Μπορεί να χρειαστεί να πείτε τη λέξη-στόχο 3-5 φορές – όχι 7, 10 ή 32! Με ρυθμική, χαρούμενη φωνή!! Φυσικά θα δώσετε το αντικείμενο στο παιδί, ανεξάρτητα από το αν πει τη λέξη ή όχι.
Υπάρχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα σ’ αυτήν την στρατηγική.
Αφαιρεί την αίσθηση του “αγώνα για επικράτηση” από την αρχή. Καταργούμε το “ πες, πες “ που αυθόρμητα οι περισσότεροι γονείς χρησιμοποιούν με αποτέλεσμα τα παιδιά ν’ αντιδρούν αρνητικά στην ιδέα να τους λένε τι να πουν, επειδή ένα από τα πράγματα που συμβαίνουν αναπτυξιακά κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είναι η εμφάνιση της έννοιας της ανεξαρτησίας!
Η αλήθεια είναι ότι η ομιλία είναι κάτι δύσκολο για τα παιδιά που έχουν αργήσει να μιλήσουν, late talkers. Το ξέρουμε, γιατί αλλιώς θα το έκαναν ήδη! Η ζωή γίνεται πολύ πιο εύκολη για τα ίδια τα παιδιά και για τους γονείς, όταν τα παιδιά αρχίζουν να χρησιμοποιούν λέξεις. Τα παιδιά που άργησαν να μιλήσουν, late talkers πρέπει να το καταλάβουν αυτό.
Οι γονείς πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι “ το παιδί μου δεν μπορεί να μιλήσει “ και όχι ότι “ το παιδί μου δε θέλει να μιλήσει”.
Αν ποτέ αρχίσετε να πιστεύετε ότι το παιδί σας “επιλέγει” να μη μιλήσει, τότε θυμηθείτε… ότι αυτό το παιδί δεν μπορεί να μιλήσει. Όταν μπορέσει, θα μιλήσει, και μείνετε ήσυχοι γι’ αυτό.
Συνεχίστε να εφαρμόζετε την εξαιρετικά αποτελεσματική στρατηγική “ Διακριτική επιμήκυνση του χρόνου “ και συνεχίστε την υπομονετική προσμονή της πρώτης λέξης και όλων αυτών που σίγουρα θα ακολουθήσουν. Η θετική σας προσδοκία υποβοηθάει την αύξηση του ενδιαφέροντος του παιδιού να παίξει “ το παιχνίδι της μίμησης “ μαζί σας και σιγά-σιγά να μιμείται τη λέξη που ακούει να του λέτε καθώς ονομάζετε ένα παιχνίδι, ένα ρούχο, ένα τρόφιμο.
Αν συστηματικά χρησιμοποιήσετε τη στρατηγική ” Διακριτική επιμήκυνση του χρόνου “ με το παιδάκι σας ηλικίας 18-24 μηνών για 2-3 μήνες και δεν ακούσετε τουλάχιστον 20-30 λεξούλες τότε θα χρειαστεί να συμβουλευτείτε λογοπαθολόγο.
Καλή σας επιτυχία!!!!
Οι γονείς έχετε έναν εξαιρετικά σημαντικό και πολύτιμο ρόλο!!!!
Με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, οι γονείς ακολουθώντας τα tips και τις στρατηγικές που σας προτείνουμε, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα, όταν υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο, για Λογοθεραπεία ή και να μειώσετε σημαντικά τη διάρκειά της, αν αυτή κριθεί απαραίτητη!!!!
Ακόμη και μία μόνο καινούρια λέξη, αλλά ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ!!!!!!!!! κάνει τεράστια διαφορά στο επίπεδο των ικανοτήτων μάθησης του παιδιού σας!!
Μια καινούρια λέξη περιμένει σήμερα ν’ ακουστεί από το στοματάκι του παιδιού σας!!!! κι εσείς είστε ο πιο άξιος ” speech coach ” του. Πιστέψτε με!!!!!