Η ομοιοκαταληξία έχει την αξία της – ιδέες για γονείς και εκπαιδευτικούς

 

 

Χαίρετε, χαίρετε,

 

Η ΟΜΟΙΟΚΑΤΑΛΗΞΙΑ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΗΣ που είναι ΜΕΓΑΛΗ!

 

” Οι ειδικοί του εγγραμματισμού και της ανάπτυξης του παιδιού αποκαλύπτουν ότι, εάν τα παιδιά γνωρίζουν απ’ έξω οκτώ ποιηματάκια στην ηλικία των 4 χρόνων, θα είναι συνήθως ανάμεσα στους ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ όταν θα γίνουν 8 χρόνων.” Fox, M. (2001)

 

Συχνά, ως γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας, ασχολείστε με το παιδί σας  κάνοντας δραστηριότητες, ώστε να υποβοηθήσετε την ανάπτυξη των ικανοτήτων που θα ενισχύσουν την μετέπειτα αναγνωστική του ευχέρεια. Ένα από τα κλειδιά αυτής της επιτυχίας είναι η εισαγωγή, από πολύ νωρίς στην καθημερινή ζωή του παιδιού, της ΟΜΟΙΟΚΑΤΑΛΗΞΙΑΣ,  της ρίμας.

Συνηθίζεται, σε όλες τις σχολικές γιορτές, ακόμα και τα πολύ μικρά μας παιδάκια ν’ απαγγέλουν ποιηματάκια!!

Καθώς τα παιδιά λένε στιχάκια με ομοιοκαταληξία, κυρίως διασκεδάζουν, αλλά μαθαίνουν και καινούριες λέξεις. Επίσης μαθαίνουν να αρθρώνουν αυτές τις λέξεις με όλο και μεγαλύτερη ευκολία καθώς τις λένε ξανά και ξανά χωρίς καμία αίσθηση πίεσης.

 

ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥΣ

 

  • Διαβάζετε καθημερινά βιβλία με ομοιοκαταληξία στο παιδί. Αφού διαβάσετε ένα βιβλίο αρκετές φορές, σταματήστε πριν τη λέξη με τη ομοιοκαταληξία. Ρωτήστε το παιδί ποια λέξη είναι μετά. Περιμένετε λιγάκι. Αν το παιδί βρει τη σωστή λέξη τότε λέτε: ναι, η λέξη πρασινούλι κάνει ομοιοκαταληξία (για μικρότερα παιδιά λέτε “έχει την ίδια ουρίτσα”) με τη λέξη μαρούλι. Αν το παιδί δεν μπορεί να βρει τη λέξη τότε τη λέτε εσείς και το παιδί επαναλαμβάνει το ζευγαράκι: πρασινούλιμαρούλι. Συνεχίζετε το ίδιο παιχνιδάκι μέχρι το παιδί να βρίσκει όλες τις λεξούλες με ομοιοκαταληξία του συγκεκριμένου παιχνιδιού ή βιβλίου.
  • Όταν το παιδί έχει εξοικειωθεί αρκετά με το παιχνίδι της ομοιοκαταληξίας, τότε μπορείτε να δίνετε λέξεις από τα διάφορα βιβλία που έχετε διαβάσει και το παιδί να δίνει το σωστό ζευγαράκι. Επίσης μπορείτε να δίνετε οποιαδήποτε λέξη και το παιδί να βρίσκει το ζευγαράκι της. Στις μικρότερες ηλικίες επιτρέψτε ακόμη και τις ψευδολέξεις: π.χ: πεταλούδα – “φασούδα”

 

Ας κεράσουμε λοιπόν μερικά στιχάκια στα λαμπερά μας τα παιδάκια!

Ένα βατραχάκι ΠΡΑΣΙΝΟΥΛΙ,

σαν πρωτομαγιάτικο ΜΑΡΟΥΛΙ,

ήθελε να χτίσει ένα ΣΠΙΤΙ

στης καμηλοπάρδαλης τη ΜΥΤΗ.

Όλοι του λέγανε:

ΚΩΣΤΑΚΗ,

το βατραχίσιο σου ΣΠΙΤΑΚΙ

χτίσε το πάνω στο ΚΕΦΑΛΙ

του λιονταριού μπαρμπα-ΜΙΧΑΛΗ.

Όχι!

Δεν μ’ αρέσει η ΙΔΕΑ!

Θέλω να ‘χω πιο ωραία ΘΕΑ

και γι’ αυτό θα χτίσω ΣΠΙΤΙ

στης καμηλοπάρδαλης τη ΜΥΤΗ!

Όλοι του λέγανε:

Κωστάκη,

το βατραχίσιο σου σπιτάκι

χτίσ’ το στο σβέρκο της ΜΑΤΙΝΑΣ

της πιο ψηλής ΕΛΕΦΑΝΤΙΝΑΣ.

Όχι!

Δεν μ’ αρέσει η ΙΔΕΑ!

Θέλω να ‘χω

πιο ωραία ΘΕΑ!

Και γι’ αυτό θα χτίσω ένα ΣΠΙΤΙ

στης καμηλοπάρδαλης τη ΜΥΤΗ!

Να βλέπω εγώ τον κόσμο ΟΛΟ

που φτάνει ως τον Βόρειο ΠΟΛΟ!

Και με φόρα πήδηξε μια ΤΡΙΤΗ

στης καμηλοπάρδαλης τη ΜΥΤΗ!

 

Τα στιχάκια είναι της Μαριανίνας Κριεζή από το βιβλίο: Στης καμηλοπάρδαλης τη μύτη

 

Καλή σας διασκέδαση κι επιτυχία!!!!

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Newsletter

Θα θέλατε να εμπλουτίζετε τις γνώσεις σας με τις πιο πρόσφατες στρατηγικές επιτυχίας για ό,τι αφορά την Ανάπτυξη του Λόγου και της Ομιλίας του παιδιού σας;

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!