Χαίρετε, χαίρετε!!!
Και ποιος δε χαίρεται όταν μιλάει για το παιχνίδι ή όταν παίζει; Αυτό θα κάνουμε κι εμείς σήμερα! Για τα παιδιά το παιχνίδι είναι η σοβαρή μάθηση!!!! Και για μας τους……. λίγο μεγαλύτερους είναι η διασκέδαση και η επαφή με το αιώνιο παιδί μέσα μας!
“Το παιχνίδι συχνά θεωρείται ως η ανακούφιση από τη σοβαρή μάθηση. Αλλά για τα παιδιά το παιχνίδι είναι η σοβαρή μάθηση. Το παιχνίδι είναι η εργασία της παιδικής ηλικίας.” Fred Rogers
Τα παιδιά όταν παίζουν διασκεδάζουν και συγχρόνως αναπτύσσουν αποφασιστικής σημασίας γνωστικές, συναισθηματικές, κοινωνικές και σωματικές ικανότητες.
Από τη βρεφική ηλικία οι γονείς:
- ξεκινούν το παιχνίδι του παιδιού
- κατευθύνουν το παιχνίδι του παιδιού
- γίνονται οι συμπαίκτες του παιδιού
Ο Phelps διαπίστωσε ότι τα παιδιά του νηπιαγωγείου που είχαν υψηλά επίπεδα αναπαράστασης στις κατασκευές τους με τουβλάκια είχαν και υψηλότερες ικανότητες στην ανάγνωση και πιο γρήγορη ταχύτητα ανάπτυξης της ανάγνωσης στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.
Τα μεγάλα διαστήματα που τα παιδιά προσποιούνται στο παιχνίδι ( συμβολικό παιχνίδι ) έχουν την ευκαιρία να ασκηθούν στη χρήση του Λόγου.
Κατά τη διάρκεια του συμβολικού παιχνιδιού τα παιδιά μιλούν περισσότερο, χρησιμοποιούν μεγαλύτερες φράσεις και πιο σύνθετο λόγο απ’ ό,τι όταν ασχολούνται με άλλες δραστηριότητες.
ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ ΟΤΙ:
- Τα παιδιά είναι πιο δημιουργικά όταν οι γονείς συμμετέχουν στο παιχνίδι τους
- Είναι σημαντικό να είστε παρόντες 100% όταν παίζετε με τα παιδιά σας
- Το παιχνίδι με τους γονείς θέτει τις βάσεις για την Ανάπτυξη των ικανοτήτων που τα παιδιά χρειάζονται για να παίζουν επιτυχώς με τους συνομηλίκους τους. Το παιχνίδι που δομείται από ενήλικα διαρκεί περισσότερο και είναι πιο εξελιγμένο!!
¨ Όταν παίζετε με το παιδί σας:
- Παρατηρείτε με ΠΡΟΣΟΧΗ το παιδί σας, ώστε να διαπιστώσετε τις ικανότητες και τις αδυναμίες του στο παιχνίδι
- Ακολουθείτε την πρωτοβουλία του παιδιού
- Γίνετε δημιουργικοί, διαλέξτε μία ποικιλία παιχνιδιών/αντικειμένων για ανοιχτό παιχνίδι, όχι πολλά παιχνίδια με μπαταρίες. Το φύλο του παιδιού να μην σας απασχολεί όταν επιλέγετε παιχνίδια
ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΤΕ ΤΟ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ:
- Το παιχνίδι δίνει διαρκώς την ευκαιρία στους γονείς να είναι τα σωστά λεκτικά πρότυπα του παιδιού εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιο, τη δομή, τη σύνταξη και γραμματική του Λόγου του.
- Χρησιμοποιήστε λεξιλόγιο και Λόγο που υποβοηθά τα παιδιά να αναπτύσσονται. Τα παιδιά είναι “ μηχανές λέξεων “ και μουλιάζουν σα σφουγγάρια στο λεξιλόγιο του περιβάλλοντός τους. Τα παιδιά μπορούν να διαχειριστούν λεξιλόγιο πιο περίπλοκο και σύνθετο από αυτό που νομίζουμε.
Η σπουδαιότητα όλων των tips που αναφέρθηκαν έχει ιδιαίτερη εφαρμογή στις περιπτώσεις που πολλά παιδιά με ποικίλες αναπτυξιακές δυσκολίες δεν παίζουν με παιχνίδια.
Οι γονείς ενδέχεται να μην αναγνωρίζουν αυτή τη δυσκολία ως πρόβλημα, καθώς συχνά λένε: “Δεν του αρέσουν τα παιχνίδια”, “Δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτά”, ή ακόμα “Το παιχνίδι αυτό είναι πολύ μωρουδίστικο για αυτό”, και “Του αρέσει μόνο να παρακολουθεί βίντεο”.
Από πού μπορεί να προκύπτουν αυτές οι δυσκολίες με το παιχνίδι; Το παιδί μπορεί να εμφανίζει:
- Δυσκολία στην κοινωνική αλληλεπίδραση – Ένα παιδί μπορεί να μην προσέχει, να μη δίνει προσοχή ή να μην συμμετέχει με άλλα παιδιά και, συνεπώς, δεν επωφελείται πλήρως από τις εμπειρίες παιχνιδιού με συνομήλικους.
- Μικρή διάρκεια προσοχής – Όταν μια δραστηριότητα δεν το προσελκύει αμέσως, το παιδί περνάει σε κάτι άλλο προτού μάθει πώς να παίξει με το νέο παιχνίδι.
- Καθυστερημένες γνωστικές δεξιότητες – Ένα παιδί μπορεί να μην καταλαβαίνει πώς να χρησιμοποιεί τα παιχνίδια κατάλληλα, πώς να συνδυάζει ιδέες και παιχνίδια κατά το παιχνίδι, ή πώς να σχεδιάζει και να οργανώνει υλικά παιχνιδιού, όλα απαραίτητα για να μάθει και το συμβολικό παιχνίδι.
- Έλλειψη ευελιξίας κατά το παιχνίδι – Τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού είναι συχνά τόσο προσκολλημένα στη δική τους ρουτίνα και στα υψηλά προτιμώμενα ενδιαφέροντα, που απορρίπτουν άλλα παιχνίδια και κάθε νέα ρουτίνα παιχνιδιού.
- Διαφορές στην αισθητηριακή αντίληψη – Αντί να παίζουν με τα παιχνίδια ανάλογα με τη λειτουργία του κάθε παιχνιδιού, τα νήπια στο φάσμα του αυτισμού συχνά περνούν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους ακολουθώντας τη δική τους ρουτίνα παιχνιδιού, όπως να περιστρέφουν, να στοιβάζουν, να χαϊδεύουν, να κοιτάζουν ή να συσσωρεύουν παιχνίδια.
- Αδύναμες δεξιότητες μίμησης – Λόγω διαφορών στη μάθηση και δυσκολιών στην κοινωνική αλληλεπίδραση, τα μικρά παιδιά στο φάσμα του αυτισμού δε μαθαίνουν πώς να μιμούνται ή να αντιγράφουν αυτό που κάνουν (ή λένε) οι ενήλικες ή άλλα παιδιά κατά τη διάρκεια της διαδικασίας των παιχνιδιών
- Καθυστερήσεις/διαταραχές στην ακουστική και γλωσσική επεξεργασία – Ένα παιδί που έχει δυσκολία στο να ακούει και να κατανοεί αυτό που λένε οι άλλοι, δεν μαθαίνει εύκολα όταν οι ενήλικες του εξηγούν πώς να παίξει με κάθε συγκεκριμένο παιχνίδι.
- Χαμηλή ανεκτικότητα στο θυμό – Πολλά παιδιά στο φάσμα του αυτισμού εκδηλώνουν συνεχή ανάγκη να απομακρύνονται από οτιδήποτε είναι πολύ καινούριο, και λιγάκι δύσκολο να κατανοηθεί.
Η δύναμη του παιχνιδιού είναι ανυπολόγιστης αξίας!! Όταν οι δεξιότητες παιχνιδιού ενός παιδιού βελτιώνονται, πολύ συχνά αρχίζουν να έρχονται και οι πρώτες λέξεις.
Καλή σας διασκέδαση!!!!
Οι γονείς έχετε έναν εξαιρετικά σημαντικό και πολύτιμο ρόλο!!!!
Με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, οι γονείς ακολουθώντας τα tips και τις στρατηγικές που σας προτείνουμε, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα, όταν υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο, για Λογοθεραπεία ή και να μειώσετε σημαντικά τη διάρκειά της, αν αυτή κριθεί απαραίτητη!!!!