Κάντε το διάβασμα των βιβλίων με το παιδί σας μία διαδραστική διαδικασία. ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ( Μέρος τρίτο )

“ Το παραμύθι με τα δέντρα “, που η σπουδαία συγγραφέας παιδικού βιβλίου Μαρία Αγγελίδου έγραψε ειδικά για το ενημερωτικό μας τεύχος “ Λεκτική επικοινωνία με το παιδί, αξίζει να προσπαθήσετε “, θα αποτελέσει σήμερα το πολύτιμο, αν και απλό, περιεχόμενο προς επεξεργασία για την υποβοήθηση της ανάπτυξης της παιδικής σκέψης. Η διαδικασία της μάθησης συμβαίνει με συγκεκριμένη ιεραρχία, η οποία ξεκινάει με την απλή διεργασία της σκέψης και σταδιακά περνάει στις πιο σύνθετες και πολύπλοκες διεργασίες.

Τα στάδια της σκέψης είναι:

  • Γνώση
  • Κατανόηση
  • Εφαρμογή
  • Ανάλυση
  • Σύνθεση
  • Αξιολόγηση

 

Είναι αξιοθαύμαστο το πόσα μπορεί να κερδίσει κάθε παιδί/μαθητής από αυτήν τη διαδικασία μάθησης, η οποία μπορεί να εφαρμοστεί σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης ( προνήπια, νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο κ.λ.π.).

Σε κάθε στάδιο με την “ Ερώτηση κλειδί “, οδηγούμε το παιδί στο αντίστοιχο επίπεδο σκέψης. Το παιδί θα πρέπει να ανταποκρίνεται επιτυχώς στις ερωτήσεις ενός σταδίου για να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο.

 

Το παραμύθι με τα δέντρα

Ένα παιδάκι, που το έλεγαν Πανορμίτη, είχε αποφασίσει να ταξιδέψει από το νησί του, τη Σύμη, ως την άκρη του κόσμου. Σηκώθηκε, λοιπόν, φόρεσε τα παπούτσια του και ξεκίνησε. Δρόμο πήρε, δρόμο άφησε, συναντάει ένα πλατάνι. “ Μήπως ξέρεις πού είναι η άκρη του κόσμου; “ το ρωτάει. “ Φυσικά. Είναι πολύ πολύ μακριά. Όσο και να περπατήσεις, δεν θα τη φτάσεις. Κάτσε καλύτερα εδώ, να δροσιζόμαστε παρέα ”.

Λίγο παρακάτω συναντάει ένα κυπαρίσσι. “ Μήπως ξέρεις πού είναι η άκρη του κόσμου; “ το ρωτάει. “ Φυσικά. Είναι πολύ πολύ ψηλά. Όσο και να πηδήξεις, δεν θα μπορέσεις να τη φτάσεις. Κάτσε καλύτερα εδώ, να αγναντεύουμε παρέα “.

Λίγο παρακάτω συναντάει έναν ευκάλυπτο. “ Μήπως ξέρεις πού είναι η άκρη του κόσμου; ” τον ρωτάει. “ Φυσικά. Είναι παντού και πουθενά. Τι θέλεις και την ψάχνεις; Κάτσε καλύτερα εδώ, να κουβεντιάζουμε παρέα “.

Λίγο παρακάτω συναντάει μία μηλιά. “ Μήπως ξέρεις πού είναι η άκρη του κόσμου; “ τη ρωτάει. “ Η άκρη του κόσμου πού είναι δεν ξέρω. Φαντάζομαι, όμως, πως θα ‘ναι μακριά ακόμα. Γι’ αυτό κόψε κανένα μήλο απ’ τα κλαδιά μου, να ‘χεις να χορταίνεις και να δροσίζεσαι στο δρόμο “.

Το παιδάκι περπάτησε, περπάτησε, περπάτησε, ώσπου έφτασε στην άκρη του κόσμου. Και γύρισε.

Κι άμα το ρωτούσαν, έλεγε: “ Η άκρη του κόσμου είναι μακριά πολύ. Αλλά ευτυχώς σ’ όλο το δρόμο έχει και μηλιές “.

Μαρία Αγγελίδου συγγραφέας

 

 

ΓΝΩΣΗ:                     Ερώτηση κλειδί: ποιος, τι, πού, πόσοι-α, ονόμασε    θυμήσου

  • Πού ήθελε να πάει το αγόρι;
  • Θυμήσου τα δέντρα που ρώτησε στο δρόμο του.

 

ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ:         Ερώτηση κλειδί: εξήγησε, χρησιμοποίησε δικές σου   λέξεις, σύγκρινε

  • Περιέγραψε το ταξίδι του αγοριού για τη άκρη του κόσμου.
  • Τι σημαίνει η λέξη “ αγναντεύουμε;

 

ΕΦΑΡΜΟΓΗ:           Ερώτηση κλειδί: επίλυσε, ονόμασε μερικά ακόμα, αντί για, κατάγραψε

  • Πώς θα μπορούσες να κάνεις εσύ το ταξίδι του αγοριού;
  • Αντί για τη μηλιά ποιο άλλο δέντρο θα βοηθούσε τόσο πολύ το αγόρι;

 

ΑΝΑΛΥΣΗ:               Ερώτηση κλειδί: γιατί, πώς, περίγραψε, αιτιολόγησε, ανάλυσε

  • Γιατί είπε το αγόρι “ ευτυχώς σ’ όλο το δρόμο έχει και μηλιές;
  • Πώς θ’ απαντούσες στο αγόρι, αν ήσουν εσύ ένα κυπαρίσσι;

 

ΣΥΝΘΕΣΗ:                Ερώτηση κλειδί: δημιούργησε, ανάπτυξε, υπόθεσε, πρόβλεψε, εφεύρε

  • Τι θα είχε συμβεί, αν το αγόρι δε συναντούσε τη μηλιά;

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:         Ερώτηση κλειδί: αποφάσισε, εξήγησε γιατί,  συζήτησε, επίλεξε, πρότεινε

  • Νομίζεις ότι βοήθησαν το αγόρι οι απαντήσεις που έδωσαν το πλατάνι, το κυπαρίσσι και ο ευκάλυπτος;

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Newsletter

Θα θέλατε να εμπλουτίζετε τις γνώσεις σας με τις πιο πρόσφατες στρατηγικές επιτυχίας για ό,τι αφορά την Ανάπτυξη του Λόγου και της Ομιλίας του παιδιού σας;

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!