Χαίρετε, χαίρετε!!
Όσοι διαβάζετε τις αναρτήσεις μας έχετε καταλάβει ότι το λεξιλόγιο που έχει ένα παιδί είναι εξαιρετικά σημαντικό καθώς αποτελεί τη βάση κάθε μάθησης!!!!
Όποιο κι αν είναι το επίπεδο του εκφραστικού λόγου του παιδιού δηλαδή το λεξιλόγιο, η σύνταξη, η δομή του λόγου του ΠΑΝΤΑ υπάρχει περιθώριο για επέκταση, γιατί όπως όλοι ξέρουμε: ” Ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο.”
Αν χρειάζεστε μερικές ιδέες για την επέκταση κι εμπλουτισμό του λεξιλογίου στα πολύ μικρά μας παιδιά τότε δοκιμάστε τις λέξεις που δείχνουν τόπο ή κατεύθυνση, δηλαδή τα τοπικά επιρρήματα!
- Μεταξύ 12 και 24 μηνών ένα παιδί με τυπική γλωσσική ανάπτυξη μαθαίνει να κατανοεί κάποιες πρώιμες λέξεις που δηλώνουν τόπο, όπως μέσα, έξω, πάνω, κάτω, εδώ κι εκεί.
- Τα νήπια αρχίζουν να χρησιμοποιούν αυτές τις λέξεις ως μεμονωμένες λέξεις μεταξύ 18 και 24 μηνών.
- Από τους 27 με 30 μήνες, τα νήπια αρχίζουν να χρησιμοποιούν τις συγκεκριμένες λέξεις σε φράσεις.
- Από την ηλικία των 3 χρόνων, τα παιδιά κατανοούν και χρησιμοποιούν πιο προχωρημένες προθέσεις όπως κάτω από, έξω από, μακριά από, κοντά από.
Να θυμάστε ότι:
Το παιδί πρέπει να καταλαβαίνει τη λέξη πριν την πει, πριν αρχίσει να τη χρησιμοποιεί!!
Χρήσιμα tips για γονείς
- Οι late talkers και γενικώς τα περισσότερα νήπια μαθαίνουν τις νέες λέξεις καλύτερα όταν τις χρησιμοποιείτε αρχικά ως μεμονωμένες λέξεις κάνοντας μία δραστηριότητα, όπως: πάνω, πάνω, πάνω στο τραπέζι βάζω το μπουκάλι σου.
- Επαναλάβετε τη νέα λέξη συχνά καθώς μιλάτε – όχι μόνο μία ή δύο φορές. Οι έρευνες μας λένε ότι πρέπει να προγραμματίζουμε να λέμε μια νέα λέξη ξανά και ξανά. Για τα πολύ μικρά μας παιδάκια που αρχίζουν να μιλούν χρειάζεται να πούμε τη νέα λέξη 12 έως 18 φορές πριν να περιμένουμε από το παιδί να προσπαθήσει να την επαναλάβει. Επαναλάβετε τη λέξη στόχο ΣΥΧΝΑ, όπως 9 φορές ανά λεπτό!
- Τα νήπια μαθαίνουν καλύτερα ενεργώντας και τα ίδια. Εντάξτε αυτές τις λέξεις στο παιχνίδι χρησιμοποιώντας αντικείμενα για να επιδείξετε την έννοια. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί παίζει μ’ ένα γκαράζ, πείτε πράγματα όπως: “Κοίτα! Μέσα! Το αυτοκίνητό σου μπαίνει μέσα! Μέσα! στο γκαράζ! Μέσα!” Στη συνέχεια, όταν βγάζει το αυτοκίνητο έξω, τονίστε αυτή τη λέξη με το “Έξω! Έρχεται το αυτοκίνητό σου! Έξω! Το αυτοκίνητο είναι έξω!“
Συμπεριλάβετε αυτές τις νέες λέξεις και σε κάθε καθημερινή σας ρουτίνα.
Ένας διασκεδαστικός τρόπος για να στοχεύσετε στις συγκεκριμένες λέξεις είναι να χρησιμοποιήσετε το ίδιο το παιδί για να “ αισθανθεί “κάθε νέα έννοια. Βάλτε το “μέσα” στο άδειο καλάθι που έχετε για τα άπλυτα ρούχα και στη συνέχεια βγάλτε το “έξω”.
Σηκώστε ένα παιδί, “Πάνω, πάνω, πάνω“, στον αέρα, και στη συνέχεια πίσω “Κάτω, κάτω!” στην αγκαλιά σας.
Ανεβείτε “πάνω” στον καναπέ και, στη συνέχεια, πηδήξτε “κάτω” στο πάτωμα.
Ο αγαπημένος τρόπος ενός μικρού παιδιού για να μάθει το “ανοίγω” και το “κλείνω” είναι το γύρισμα του διακόπτη του φωτιστικού ή το πάτημα των κουμπιών στο τηλεχειριστήριο!
Μια τελευταία συμβουλή…
Με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης, αυτές οι λέξεις μαθαίνονται συχνά σε ζεύγη ως “αντίθετα“, όπως μέσα/έξω, ανοίγω/κλείνω, και πάνω/κάτω.
Ωστόσο, μπορεί για ένα παιδί με σημαντική γλωσσική καθυστέρηση να είναι απαραίτητο να διδάσκεται μία μόνο έννοια κάθε φορά για να αποφευχθεί η σύγχυση.
Καλή σας επιτυχία!!!!
Οι γονείς έχετε έναν εξαιρετικά σημαντικό και πολύτιμο ρόλο!!!!
ΠΡΟΛΗΨΗ ΠΡΟΛΗΨΗ ΠΡΟΛΗΨΗ!!!!!
Με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, οι γονείς ακολουθώντας τα tips και τις στρατηγικές που σας προτείνουμε, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα για λογοθεραπεία ή τη διάρκειά της, όταν υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο ή την άρθρωση του παιδιού σας.
Η πρώιμη παρέμβαση αποτελεί το φάρο και την πυξίδα μαζί για τα θέματα της καθυστέρησης του Λόγου και της Ομιλίας ενός παιδιού!!!