Οι δυσκολίες στο Λόγο διαταράσσουν τη διαδικασία μάθησης στο σπίτι και στο νηπιαγωγείο

Οι διαταραχές του Λόγου και της Ομιλίας ποικίλουν και διακυμαίνονται από την ήπια μέχρι τη σοβαρή διαταραχή.

Ένα παιδί μπορεί να έχει δυσκολία να μιλήσει, “ εκφραστικός λόγος ”  ή με την κατανόηση, “ αντιληπτικός λόγος”.

Όταν διαπιστώνουμε ότι το παιδί μας ή ο μαθητής μας στο νηπιαγωγείο παρουσιάζει δυσκολίες στο Λόγο  αναρωτιόμαστε πώς να βοηθήσουμε. Κατανοώντας τα διάφορα είδη των δυσκολιών στο Λόγο και την Ομιλία και μαθαίνοντας χρήσιμες στρατηγικές μπορούμε πραγματικά να κάνουμε τη διαφορά  και να βοηθήσουμε τα παιδιά να ζήσουν μια διασκεδαστική και αποτελεσματική μάθηση.

Κάθε Σάββατο μέσα από το blog  μας: “Σάββατα στον Αγρό των Λέξεων” ρίχνουμε φως σε όλο το φάσμα των ποικίλων διαταραχών του Λόγου και της Ομιλίας του παιδιού καθώς επίσης και στα στάδια της φυσιολογικής τους ανάπτυξης. Στόχος μας τα τεράστια πλεονεκτήματα της Πρώιμης Παρέμβασης.

                                     

                                        ΛΟΓΟΣ  με ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ

Η δυσκολία στον εκφραστικό λόγο μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του παιδιού να:

  • τοποθετεί τις λέξεις στη σωστή σειρά μέσα στην πρόταση
  • χρησιμοποιεί λανθασμένα τους γραμματικούς τύπους
  • δυσκολεύεται στην εκμάθηση και επεξεργασία του λεξιλογίου
  • δυσκολεύεται να αφηγηθεί τα γεγονότα μιας ιστορίας με τη σωστή ακολουθία.
  • γίνεται δύσκολα κατανοητό και η ομιλία του να ακούγεται ανώριμη για την ηλικία του
  • αισθάνεται άβολα να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες στην τάξη

 

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας /μαθητή μας;

  • Δείχνω υπομονή όταν μιλάει το παιδί μου/ μαθητής μου που δυσκολεύεται στην ομιλία γιατί αυτό μειώνει τα επίπεδα της έντασης και αγωνίας που νοιώθει.
  • Υπενθυμίζω και ενθαρρύνω το παιδί μου/ μαθητή μου να μειώνει την ταχύτητα της ομιλίας του και να κοιτάζει στο πρόσωπο τον συνομιλητή του.
  • Eπαναλαμβάνω ό,τι είπε ο μαθητής, προσφέροντας το σωστό πρότυπο με τη σωστή άρθρωση, τη σωστή γραμματική και τη σωστή δομή της πρότασης.
  • Ενθαρρύνω το παιδί μου/ μαθητή μου να σχηματίσει και να πει μία πρόταση που έχει την ίδια δομή με μια πρόταση πρότυπο που μόλις έχει ειπωθεί από εμένα.  Η πρόταση πρότυπο θα έχει ήδη παρουσιαστεί μαζί με μία εικόνα.
  • Ενθαρρύνω το παιδί μου/μαθητή μου  να:
    • ονομάζει εικόνες και να τις ταξινομεί σε κατηγορίες
    • ολοκληρώσει μία πρόταση ή μία αναλογία
    • ονομάσει όσα περισσότερα πράγματα μπορεί σε ένα λεπτό ή όσα περισσότερα ονόματα τροφίμων σε ένα λεπτό, τα αντίθετα λέξεων ή την κατηγορία που ανήκει ένα αντικείμενο
    • σχηματίσει μία πρόταση με ένα ρήμα που θα του πείτε, ένα ουσιαστικό ή ένα επίθετο ώστε να αποκτήσει μεγαλύτερη ευελιξία στη χρήση της σύνταξης και της γραμματικής
    • να χρησιμοποιεί τις έννοιες ΠΡΙΝ και ΜΕΤΑ στις καθημερινές δραστηριότητες της τάξης
    • να χρησιμοποιεί τις έννοιες ΧΘΕΣ ΣΗΜΕΡΑ ΑΥΡΙΟ στην καθημερινή δραστηριότητα του ημερολογίου

 

                                        ΛΟΓΟΣ με ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΑΝΤΊΛΗΨΗΣ

Μερικά παιδιά έχουν δυσκολία στον τρόπο που ακουστικά αντιλαμβάνονται και επεξεργάζονται την ομιλία. Αυτό επιβαρύνει την ικανότητά τους να καταλαβαίνουν αυτά που λένε οι άλλοι και να απαντούν κατάλληλα σε περιπτώσεις όπως:

  • να ακολουθούν οδηγίες
  • να ακούν προσεκτικά τους άλλους ώστε να απαντούν κατάλληλα
  • να κατανοούν ιστορίες

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας /μαθητή μας;

  • Μειώνω τα ακουστικά και οπτικά ερεθίσματα στο δωμάτιο του παιδιού ή μέσα στην τάξη καθώς αυτά παρεμβαίνουν στην ικανότητα του παιδιού να ακούσει, να ακολουθήσει οδηγίες και να ξέρει ποια πληροφορία να προσέξει.
  • Χωρίζω τις δραστηριότητες σε σύντομα, εύκολα διαχειρίσιμα βήματα.
  • Ελέγχω συχνά το κατά πόσον το παιδί με δυσκολίες στην κατανόηση του Λόγου έχει κατανοήσει τις οδηγίες που του δίνω ή τις νέες πληροφορίες π.χ. μπορεί το παιδί να επαναλάβει με δικά του λόγια τις οδηγίες ή να δώσει κάποιες σχετικές οδηγίες στα αδέρφια του ή στους συμμαθητές του.
  • Δίνω επιπλέον χρόνο ( 10-15 δευτερόλεπτα ) στο παιδί που δυσκολεύεται να κατανοήσει το Λόγο απ’ ό,τι στα άλλα μου παιδιά ή στους άλλους μαθητές μου.

Όλες αυτές οι πολύ αποτελεσματικές μέθοδοι για να αποδώσουν καρπούς χρειάζονται μία σύντομη αλλά καθημερινή εφαρμογή για τη συστηματική ενδυνάμωση των ικανοτήτων του παιδιού/μαθητή που χρήζουν περαιτέρω βελτίωσης, ώστε ισάξια το παιδί/μαθητής να εντάσσεται στο πρόγραμμα δραστηριοτήτων μάθησης στο σπίτι και στο σχολείο!!

Στο χέρι σας είναι να εφαρμόζετε τις στρατηγικές επιτυχίας έγκαιρα και συστηματικά!!! Αξίζει τον κόπο!!!

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Newsletter

Θα θέλατε να εμπλουτίζετε τις γνώσεις σας με τις πιο πρόσφατες στρατηγικές επιτυχίας για ό,τι αφορά την Ανάπτυξη του Λόγου και της Ομιλίας του παιδιού σας;

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!