Χαίρετε, χαίρετε!
Αν ανησυχείτε επειδή το παιδί σας “κολλάει” όταν μιλάει, μιλήστε με την/τον παιδίατρό σας και συμβουλευτείτε αν χρειαστεί Λογοπαθολόγο. Ενώ στατιστικά πολλά από τα πολύ μικρά μας παιδιά θα απαλλαγούν από τα συμπτώματα χωρίς λογοθεραπεία, αν τα συμπτώματα επιμείνουν πάνω από έξι μήνες, τότε θα πρέπει να γίνει αξιολόγηση της κατάστασης. Ωστόσο, στην κλινική μου άσκηση έχω δει μικρά παιδιά γύρω στα 3 που ξαφνικά εμφάνισαν έντονα συμπτώματα τραυλισμού και σταμάτησαν να μιλούν λέγοντας μόνο όχι ή ναι. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να παρέμβουμε ακόμη και την πρώτη εβδομάδα.
- Το 5% όλων των παιδιών θα περάσουν από μία περίοδο αναπτυξιακού τραυλισμού που διαρκεί γύρω στους 6 μήνες.
- Το 20% όλων των παιδιών κάποια στιγμή θα εμφανίσουν δυσκολία στη ροή της ομιλίας.
- Η πρώιμη παρέμβαση είναι απαραίτητη.
- Μετά την ηλικία των 7 χρόνων, είναι ασύνηθες ο τραυλισμός να υποχωρήσει πλήρως.
Τα συμπτώματα του τραυλισμού μπορεί να έρχονται και να φεύγουν όταν το παιδί είναι ενθουσιασμένο, κουρασμένο ή μιλάει για κάτι καινούριο ή περίπλοκο και όταν ρωτάει ή απαντάει σε ερωτήσεις.
Τips για γονείς και εκπαιδευτικούς
- Μην προσποιήστε ότι τα συμπτώματα δεν υπάρχουν. Το παιδί μπορεί να απομονωθεί και να του περάσει το μήνυμα ότι ο τραυλισμός είναι κάτι για το οποίο θα πρέπει να ντρέπεται.
- Δείξτε την υποστήριξή σας. Δώστε στο παιδί να καταλάβει ότι δεν πειράζει που τραυλίζει και ότι εσείς το δέχεστε, όπως και όλα τα άλλα παιδιά.
- Μιλάτε αργά και καθαρά. Μην όμως υπερβάλλετε. Απλά παρέχετε ένα καλό πρότυπο ομιλίας μιλώντας με έναν ήρεμο ρυθμό.
- Χρησιμοποιείτε πιο απλές και σύντομες προτάσεις καθώς οι μεγάλες και πολύπλοκες προτάσεις υποβοηθούν την εμφάνιση συμπτωμάτων.
- Αποφύγετε εντελώς να διακόπτετε το παιδί όταν μιλάει. Να ενθαρρύνετε τους καλούς τρόπους ομιλίας στο σπίτι και το σχολείο: κανείς δε διακόπτει, δε μιλάει στην θέση του άλλου, δεν τελειώνει τη λέξη που άρχισε κάποιος άλλος.
- Μην επιτρέπετε στο παιδί που τραυλίζει να διαφεύγει πράγματα, απλά και μόνο επειδή τραυλίζει. Όσο είναι δυνατό, φερθείτε στο παιδί που τραυλίζει όπως και στ’ άλλα παιδιά σας.
- Αποφύγετε τις ερωτήσεις. Μπορείτε να κάνετε ένα σχόλιο π.χ.: “Ωραία θα πέρασες στο πάρκο με τον παππού.”
- Δείτε τον τραυλισμό σαν μερικά λάθη στην φυσιολογική διαδικασία της μάθησης. Αυτό το παιδί πρέπει να ενθαρρυνθεί να εκφράσει τις ιδέες του, όπως κάθε άλλο παιδί.
- Αφού μιλήσει το παιδί απαντήστε αργά χωρίς να βιάζεστε. Για παράδειγμα, εάν το παιδί πει ¨ Εγώ β-β-βλέπω το κου-κου-κουνελάκι.¨ Εσείς απαντάτε μ’ έναν απλό, ήρεμο τρόπο, ¨Ναι, εσύ βλέπεις το κουνελάκι. Είναι πολύ όμορφο.¨
- Διατηρήστε τη βλεμματική επαφή με το παιδί ακόμη και σε περιπτώσεις που μπορεί να δυσκολευτεί πολύ κι εσείς να αισθανθείτε αμηχανία. Αφού το παιδί ολοκληρώσει τη σκέψη του μπορεί να γίνει ένα σχόλιο, όπως: “Mαριάγγελη, πόσο πολύ έχεις μεγαλώσει και λες πράγματα που είναι μερικές φορές δύσκολα για τα μικρά παιδιά.” Το παιδί παίρνει το μήνυμα ότι οι γονείς έχουν ακούσει ότι δυσκολεύεται, αλλά αυτό συμβαίνει επειδή είναι μικρό. Έτσι, ηρεμεί σ’ ένα βαθμό και αυτό είναι σημαντικό για την περαιτέρω εξέλιξη των συμπτωμάτων.
- Αποφύγετε να προσθέτετε λέξεις ή να ολοκληρώνετε τις προτάσεις του.
- Δώστε περισσότερο χρόνο στον μαθητή να απαντήσει μέσα στην τάξη γιατί συχνά δυσκολεύεται ν’ αρχίσει μια φράση ή πρόταση. Επίσης περιμένετε δύο δευτερόλεπτα πριν απαντήσετε μία ερώτηση. Χρησιμοποιήστε περισσότερες παύσεις, όταν μιλάτε, μειώνοντας έτσι την αίσθηση της χρονικής πίεσης, καθώς γίνεστε εσείς πρότυπα ότι γίνεται χρήση αναμονής.
- Αποφύγετε να προτείνετε οδηγίες για τη βελτίωση της ροής της ομιλίας του παιδιού, εκτός και αν αυτές έχουν προταθεί από λογοπαθολόγο που το παρακολουθεί. Αποφύγετε σχόλια, όπως « Μίλα πιο αργά» ή « Πάρε πρώτα μία αναπνοή» και άλλα παρόμοια.
- Σχολιάζετε και επαινείτε τις προσπάθειες του παιδιού-μαθητή να συμμετέχει στις δραστηριότητες της τάξης και ενθαρρύνετε την ομαδικότητα.
- Εντοπίστε τις καταστάσεις που αυξάνουν τα συμπτώματα του τραυλισμού, ώστε να τις αποφεύγετε. Ο τραυλισμός συχνά αυξάνεται όταν ο μαθητής έχει νευρικότητα, είναι ενθουσιασμένος, εκνευρισμένος ή όταν του ζητηθεί να μιλήσει, ενώ δεν το περιμένει.
- Ακούτε προσεκτικά το μήνυμα, αυτό που θέλει να μοιραστεί το παιδί, περισσότερο απ’ ό,τι τις δυσκολίες στη ροή της ομιλίας.
- Να θυμάστε ότι τα άτομα που τραυλίζουν έχουν καλές και δύσκολες μέρες. Κάποιες μέρες ο τραυλισμός του παιδιού μπορεί να είναι ήπιος ή να είναι χειρότερος απ’ ό,τι συνήθως. Ενθαρρύνετε το παιδί να μιλάει περισσότερο τις “καλές μέρες” για να χτίζεται η αυτοπεποίθησή του και δείξτε κατανόηση τις “δύσκολες μέρες”.
- Τις “δύσκολες μέρες” μπορείτε να υποβοηθήσετε τη ροή της ομιλίας του παιδιού τραγουδώντας τραγούδια που το παιδί γνωρίζει. Ο ρυθμός μειώνει εξαιρετικά πολύ τα συμπτώματα του τραυλισμού. Επίσης μπορεί να λέτε ποιηματάκια που το παιδί γνωρίζει. Τις “δύσκολες μέρες” είναι βοηθητικό να μιλάτε, εσείς και το παιδί ψιθυριστά.
Για λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με την εμφάνιση, αιτιολογία και συμπtώματα του τραυλισμού επισκεφθείτε στην ιστοσελίδα μας www.milamougianamiliso.gr τις Υπηρεσίες και θα βρείτε: ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΥ.
Κάθε επιτυχία!!!