Χαίρετε, χαίρετε!!
Συχνά δέχομαι ερωτήσεις από νέους γονείς με μικρά παιδιά για το πότε είναι η κατάλληλη ηλικία για ν’ αρχίσει λογοθεραπεία ένα παιδί που δυσκολεύεται στην ομιλία.
Ο χρόνος έναρξης εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.
Δύο παράμετροι όμως είναι άκρως σημαντικές:
- τα παιδιά που καθυστερούν να μιλήσουν βρίσκονται σε ομάδα υψηλού κινδύνου για μαθησιακές δυσκολίες, όπως αναφέρεται στη βιβλιογραφία, αλλά επιβεβαιώνεται και στην κλινική μου πρακτική.
- όλες οι δυσκολίες που προφορικού λόγου πρέπει να έχουν αποκατασταθεί πριν την έναρξη της Α’ Δημοτικού για να μην υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στην εκμάθηση του γραπτού λόγου.
Είναι φυσιολογικό ένα παιδί στις ηλικίες ανάμεσα 18 και 30 μηνών να μην προφέρει καθαρά πολλές λέξεις. Κάποιες φορές μάλιστα μπορεί να χρειάζεται να μαντέψετε τι λέει το παιδί. Αυτό που πρέπει να παρατηρείτε είναι αν υπάρχει μία συνεχής βελτίωση της ομιλίας του παιδιού και αν στην ηλικία των 3 χρόνων το παιδί γίνεται κατανοητό και από αγνώστους.
Οι έρευνες μας λένε ότι το λεξιλόγιο του παιδιού στην ηλικία των 3 χρόνων επηρεάζει σημαντικά τις γλωσσικές και αναγνωστικές δεξιότητές του στις ηλικίες 9 και 10, και προβλέπει σε μεγάλο βαθμό την αποφοίτηση από το λύκειο.
Ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου ξεκινά από τη βρεφική ακόμη ηλικία!!!!και
Οι έρευνες επισημαίνουν ότι το παιδί που καθυστερεί να μιλήσει, βρίσκεται σε ομάδα υψηλού κινδύνου για εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών στο σχολείο. Τα παιδιά που εμφανίζουν καθυστέρηση στον αντιληπτικό και εκφραστικό λόγο κυμαίνονται στο 13.4%, ενώ στα παιδιά με καθυστέρηση μόνο στον εκφραστικό λόγο το ποσοστό κυμαίνεται στο 19.1%.
Οπότε όταν το πρόβλημα δεν είναι η άρθρωση αλλά το ότι το παιδί δεν μιλάει ή μιλάει πολύ λίγο για την ηλικία του, τότε θα πρέπει ως γονιός να ενεργήσετε άμεσα. Εάν το παιδί εμφανίζει κάποιο από τα ακόλουθα συμπτώματα, τότε θα πρέπει να ζητήσετε αξιολόγηση από λογοπαθολόγο ακόμη και στην μικρή ηλικία των 30 -36 μηνών.
- Το παιδί δεν ανταποκρίνεται φυσιολογικά ή συστηματικά στους ήχους. Μπορεί να είναι υπερευαίσθητο σε ήχους όπως της ηλεκτρικής σκούπας κι άλλες φορές να μη γυρίζει όταν ακούει το όνομά του.
- Μιλάει χρησιμοποιώντας κυρίως φωνήεντα π.χ. “αα ” για “γάλα”.
- Χρησιμοποιεί την ίδια συλλαβή για να ονομάσει πολλά πράγματα π.χ. “μπα” για την μπάλα, τον μπαμπά ή στη θέση του όχι.
- Χρησιμοποιεί μια λέξη μια φορά και μετά δεν την χρησιμοποιεί συχνά.
- Δεν δείχνει εικόνες συνηθισμένων αντικειμένων στα βιβλία π.χ. Όταν του λέτε “Δείξε μου τη γάτα” συνεχίζει να γυρίζει τις σελίδες ή απλώς επαναλαμβάνει “γάτα” αλλά δεν τη δείχνει.
- Δεν αντιλαμβάνεται ότι αυτό που λέει δεν γίνεται κατανοητό. Μπορεί να προσπαθήσει να πάρει αυτό που θέλει μόνο του ή παραιτείται πολύ εύκολα.
- Δε φαίνεται να βελτιώνεται από μήνα σε μήνα.
- Απαντάει σε ερώτηση επαναλαμβάνοντας μέρος της ερώτησης αντί να πει ‘ναι’ ή να το δείξει κουνώντας το κεφάλι καταφατικά.
- Δεν μπορεί να πει ‘γεια’ ή να κουνήσει το χεράκι χαιρετώντας και δεν αντιλαμβάνεται παιχνίδια, όπως το ‘κου-κου τζα’
- Εξακολουθεί να χρησιμοποιεί μονολεκτικές φράσεις στην ηλικία των 24-30 μηνών κι όχι μικρές, απλές προτάσεις των 2-3 λέξεων τουλάχιστον.
Το 90% του εγκεφάλου μας αναπτύσσεται μέχρι την ηλικία των 5 χρόνων. Καταλαβαίνουμε αμέσως την σπουδαιότητα της πρώιμης παρέμβασης που είναι η τάση παγκοσμίως ώστε να ενεργοποιήσουμε τις νευρικές συνάψεις κι έτσι τις γνωστικές δυνατότητες του παιδιού.
Για να ενεργοποιήσουμε το λόγο και το λεξιλόγιο παρέχουμε τα κατάλληλα ερεθίσματα στα παιδιά μέσα από τις δραστηριότητες της καθημερινότητας όταν το παιδί τρώει, κάνει μπάνιο, ντύνεται, παίζει κ.ά.
Κάθε Σάββατο οι αναρτήσεις στο Blog μας: “Σάββατα στον Αγρό των Λέξεων” ενισχύουν τις γνώσεις όλων εσάς των γονιών παιδιών ηλικίας 1 έτους μέχρι 6 ετών σχετικά με τη φυσιολογική ανάπτυξη του Λόγου, αλλά και τις διαταραχές του. Στόχος μας είναι όλοι οι γονείς να αισθάνεσθε ασφάλεια ότι έχετε την επαρκή ενημέρωση και ότι μπορείτε συστηματικά κι αποτελεσματικά να υποβοηθήσετε τα παιδιά σας σε ό,τι αφορά το Λόγο, που αποτελεί το θεμέλιο λίθο της μάθησης!!!
Η πρώιμη παρέμβαση έχει “θαυματουργική αξία”