Τα 6 πρώτα στάδια για να μάθετε στο παιδί σας να λέει μία καινούρια λέξη!!

Χαίρετε, χαίρετε!

Αμέτρητες φορές έχω ερωτηθεί από γονείς που το παιδάκι τους άργησε να μιλήσει: ” Τι μπορούμε να κάνουμε για να το βοηθήσουμε να μιλήσει; “

Για να μιλήσει ένα παιδάκι πρέπει πρώτα να έχει αναπτύξει προγλωσσικές δεξιότητες που προηγούνται της ομιλίας, όπως να χαιρετάει, να δείχνει, να παίρνει τη σειρά του στο παιχνίδι κ.ά.

Επίσης, πρέπει να κατανοεί την έννοια μιας λέξης πριν αρχίσει να τη λέει.

 

Τα 6 πρώτα στάδια για να μάθετε στο παιδί σας να λέει μία καινούρια λέξη!!

Παρέχετε ένα άμεσο μοντέλο της λέξης που θέλετε να επαναλάβει το παιδί. Φυσικά, το πιο προφανές και άμεσο λεκτικό σύνθημα είναι να πείτε αυτό που θέλετε να μιμηθεί το παιδί σας και από εκεί ξεκινάμε πάντα.

Από την αρχή, θα πρέπει να είμαστε πολύ στοχευμένοι όσον αφορά την επικοινωνιακή λειτουργία της ομιλίας. Θα κάνουμε το παιδί να ζητήσει κάτι ή να ονομάσει κάτι ή να κάνει κάτι, ώστε να υπάρχει ένας επικοινωνιακός σκοπός πέρα από την εξάσκηση της ομιλίας.

Για παράδειγμα, δεν θα βάζαμε ποτέ ένα παιδί να εξασκηθεί απλώς στο να λέει τη λέξη “μπάλα”. Θέλουμε να χρησιμοποιήσει αυτή τη λέξη για να ζητήσει μια μπάλα για να παίξει, να ονομάσει ένα κομμάτι παζλ  κ.ά. H χρήση της λέξης, αντί απλώς να την λέει είναι η ουσία της διαδικασίας να μάθει ένα παιδάκι να επικοινωνεί, όχι απλώς να μιλάει!

Υπερτονίστε την προσωδία της λέξης-στόχου για να ενθαρρύνετε τη μίμηση. Ο καλύτερος τρόπος για να το κάνετε αυτό είναι να επιμηκύνετε τα φωνήεντα και να ακούγεστε πιο μελωδικά.

Ψιθυρίστε τη λέξη-στόχο, ώστε να εξακολουθείτε να παρέχετε ένα άμεσο μοντέλο της λέξης, αλλά με μικρότερη βοήθεια αφού δεν χρησιμοποιείτε πλήρη ένταση.

Αυτή η στρατηγική λειτουργεί καλά για να βοηθήσει τα νήπια να επικεντρωθούν στο πρόσωπό σας και να ακούσουν τι λέτε, ώστε να το επαναλάβουν. Στις συνεδρίες λογοθεραπείες κι εγώ κάθε φορά που φαίνεται να μειώνεται η προσοχή ενός παιδιού, ο ψίθυρος είναι μια από τις πρώτες στρατηγικές που δοκιμάζω.

Εξασκηθείτε μαζί χρησιμοποιώντας τη λέξη-στόχο. Σε αυτή την προσέγγιση, τόσο εσείς όσο και το παιδί παράγετε τη λέξη-στόχο ταυτόχρονα. Τα παιδάκια λατρεύουν αυτή την τεχνική: “Το λέμε μαζί”. Αυτό λειτουργεί καλύτερα για να αποσπάσετε πολλαπλές επαναλήψεις μιας λέξης-στόχου για ειδική εξάσκηση. Για παράδειγμα, “Ας πούμε τη λέξη μας μαζί. Η λέξη μας είναι “μπανάνα”. Ας πούμε  ‘μπανάνα’ πέντε φορές. Πάμε… (Μετρήστε κάθε παραγωγή με τα δάχτυλά σας, ώστε να μπορεί το παιδί να βλέπει το μέτρημα.) μπανάνα… μπανάνα… … μπανάνα.. μπανάνα… μπανάνα!”.

Πείτε μόνο τον πρώτο ήχο της λέξης-στόχου για να ξεκινήσει το παιδί. Δώστε τον πρώτο ήχο για να το βοηθήσετε το παιδί να ξεκινήσει τη λέξη, ώστε να μπορεί να σχεδιάσει και να πει τη λέξη μόνο του. Προσέξτε πώς διαμορφώνετε τον αρχικό ήχο. Απομονώστε τον αρχικό ήχο και  κάνετε μια συνειδητή προσπάθεια να επιμείνετε σε αυτόν τον ήχο και μόνο σε αυτόν τον ήχο!

Εξασκηθείτε στη λέξη-στόχο αρκετές φορές πριν προχωρήσετε στη συνέχεια. Συνήθως με τα νήπια, ενσωματώνουμε αυτή την επανάληψη κατά τη διάρκεια μιας ρουτίνας παιχνιδιού, ώστε να μη φαίνεται ότι λέει τη λέξη μόνο και μόνο για να την πει αλλά για να την ενσωματώσει ώστε να επικοινωνεί  καθημερινές του ανάγκες και επιθυμίες.

Με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, οι γονείς ακολουθώντας τα tips και τις στρατηγικές που σας προτείνουμε, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα για λογοθεραπεία ή τη διάρκειά της, όταν υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο ή την άρθρωση του παιδιού σας. 

Η πρώιμη παρέμβαση αποτελεί το φάρο και την πυξίδα  μαζί για τα θέματα της καθυστέρησης του Λόγου και της Ομιλίας ενός παιδιού!!! 

Κάθε επιτυχία με χαρά!!

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Newsletter

Θα θέλατε να εμπλουτίζετε τις γνώσεις σας με τις πιο πρόσφατες στρατηγικές επιτυχίας για ό,τι αφορά την Ανάπτυξη του Λόγου και της Ομιλίας του παιδιού σας;

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!