Χαίρετε, χαίρετε! Αυτό που συχνά μ’ έχετε ακούσει να λέω είναι ότι εσείς, οι γονείς, αποτελείτε τα σωστά λεκτικά πρότυπα που τα μικρά σας παιδιά μιμούνται. Και ότι εσείς, οι γονείς, μαθαίνετε στα παιδιά πώς να μιμούνται!!!! Σήμερα προσθέτουμε ότι κι εσείς οι γονείς οι ίδιοι μιμείστε τα παιδιά σας, από τη βρεφική κιόλας ηλικία τους, για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη του Λόγου τους!!! Αυτή η στρατηγική μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντική και για τα δίχρονα παιδάκια που παραμένουν σιωπηλά. Οποτεδήποτε ένα παιδάκι κάνει έναν ήχο, μιμηθείτε τον. Προσπαθήστε ο ήχος που θα πείτε να είναι κατά το δυνατόν παρόμοιος με του παιδιού, με την ίδια ένταση και τον ίδιο ρυθμό. Είναι πολύ σπάνιο για ένα παιδί, από τη βρεφική κιόλας ηλικία, να μη παράγει κανένα φθόγγο. Συνήθως κάτι ακούτε, ίσως και κάτι που να θυμίζει λέξη, αλλά δεν υπάρχει ακόμη σταθερότητα σ’ αυτές τις παραγωγές ήχων από τα βρέφη. Καθώς μιμούμαστε ό,τι το παιδί λέει βοηθάμε στην επανάληψη αυτών των ήχων από το παιδί. Έτσι αρχίζει ο πρώτος “ διάλογος “ βρέφους – γονιού. Αυτός είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος που υποβοηθάει σημαντικά το παιδί να βελτιώνει την ικανότητά του να παράγει βαθμιαία ήχους με επικοινωνιακό στόχο. Απλά επαναλαμβάνετε ό,τι ακούτε να λέει το παιδάκι σας. Προσπαθήστε να μιμηθείτε όσο καλύτερα μπορείτε ό,τι το παιδί λέει και το ρυθμό, τη συχνότητα και την ένταση που το λέει. Μερικά παιδιά μπορείτε να τα μιμηθείτε ευκολότερα από άλλα. Βάλτε τα δυνατά σας και προσπαθήστε!!! Κάντε ό,τι μπορείτε ώστε το παιδί να αντιληφθεί αυτό που κάνετε! Προσπαθήστε να είστε πρόσωπο με πρόσωπο με το παιδί και σε μικρή απόσταση. Το μπάνιο είναι μία καλή περίπτωση για την εφαρμογή της στρατηγικής, όπως και οι διαδρομές μέσα στο αυτοκίνητο. Μιμηθείτε και περιμένετε…. Περιμένετε. Και περιμένετε. Και μετά περιμένετε λιγάκι περισσότερο….
Οι ειδικοί λένε ότι πρέπει να αφήσετε τουλάχιστον δέκα δευτερόλεπτα πριν πείτε έναν νέο ήχο και ο λόγος είναι ότι τα παιδιά που έχουν καθυστερήσει να μιλήσουν χρειάζονται περισσότερο χρόνο ν’ ακούσουν έναν ήχο, να σχεδιάσουν να τον πουν και τελικά να τον πουν. Εάν η μίμηση ήχων ήταν εύκολη για τα παιδιά αυτά, τότε ήδη θα μιλούσαν. Οποιαδήποτε κι αν είναι η αιτία, η μίμηση δεν τους είναι εύκολη. Έτσι, πρέπει να δώσουμε στα παιδιά περισσότερο χρόνο. Αν προχωράμε πολύ γρήγορα, τα σταματάμε πριν να είναι έτοιμα για τη μίμηση. Όσο δύσκολο κι αν σας είναι να περιμένετε, η παύση με αναμονή για τον επόμενο ήχο είναι ακριβώς ότι χρειάζεται να κάνετε για να υποβοηθήσετε ένα παιδάκι που δεν μιλάει να κάνει έναν ακόμη ήχο. Φυσικά αυτή η παύση – αναμονή είναι διαφορετική από την παύση – αναμονή όταν ένα δίχρονο παιδάκι δεν έχει πει τίποτε. Τότε, αν μετά από δέκα δευτερόλεπτα, δεν προσπαθήσει πάλι, επαναλάβετε εσείς έναν ήχο ή μία λέξη που μπορεί να παράγει και μετά πάλι περιμένετε. Μην απλώς περιμένετε…. Περιμένετε με προσμονή, γέρνετε το σώμα σας προς το παιδί, ανοίγετε διάπλατα τα μάτια σας, σηκώνετε τα φρύδια σας…Ενεργήστε σα να γνωρίζετε ότι το παιδί θα πει κάτι. Θα εκπλαγείτε από το πώς αυτές οι απλές αλλαγές μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Μπορεί να πάρει λίγο ή περισσότερο χρόνο για να πετύχετε τη μίμηση, αλλά σίγουρα θα έρθει. Η δική σας αρχική μίμηση των πολύ απλών ήχων του παιδιού από τη βρεφική ακόμη ηλικία, και στη συνέχεια, στα δίχρονα παιδάκια, η δική σας αναμονή με προσμονή να μιμηθούν αυτό που μόλις έχετε εσείς πει βοηθάει εξαιρετικά ώστε, να ξεκινήσουν αρχικά τα απλά φωνητικά ντουέτα μεταξύ σας και στη συνέχεια το πινγκ- πόνγκ των λέξεων!!! Καλή σας επιτυχία!!!!!!
|