Χαίρετε, χαίρετε!!
Οι γονείς με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, κι όταν ακόμη υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα για Λογοθεραπεία ή τη διάρκειά της, αν κριθεί απαραίτητη!!!!
Η ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
Δεν μπορείτε να διαχωρίσετε τις ικανότητες του αντιληπτικού λόγου από τις ικανότητες της γνωστικής αντίληψης σ’ ένα παιδί ηλικίας κάτω των 3 ετών (Rossetti).
Βασική ικανότητα Γνωστικής Αντίληψης στην ηλικία των 24:
- Μιμείται δραστηριότητες στο σπίτι όπως πλύσιμο τραπεζιού ή σκούπισμα δαπέδου.
Οι ικανότητες μίμησης του παιδιού στην ηλικία των 18 μηνών αποτελούν ισχυρό προγνωστικό παράγοντα για τις ικανότητες του Λόγου του στην ηλικία των 36 μηνών.
Ο Αντιληπτικός Λόγος, τι καταλαβαίνει ένα παιδί, μέχρι τους 24 μήνες:
- Κατανοεί γνωστές, απλές εντολές όπως “έλα εδώ” ή “κάθισε εδώ”. Τα νήπια με φυσιολογική ανάπτυξη δεξιοτήτων μπορούν να κατανοήσουν απλές οδηγίες καθώς παίζουν από τον 21ο μήνα. Δημιουργήστε ευκαιρίες για εξάσκηση σε κάθε ρουτίνα της καθημερινότητας.
- Επιλέγει γνωστά αντικείμενα από μια ομάδα (από 5 αντικείμενα) όταν του ζητηθεί. Ζητήστε από ένα παιδί να: “Βρες το _____” κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Ξεκινήστε με μόνο δύο ή τρία αντικείμενα και αυξήστε τα σταδιακά ώστε το παιδί να επιλέγει από μία κατηγορία π.χ.: κατοικίδια ζώα, τρόφιμα, ρούχα κ.ά.. Το παιδί θα πρέπει να μπορεί να βρει τουλάχιστον 5 διαφορετικά αντικείμενα.
- Κατανοεί συνηθισμένα ρήματα. Σε ποιο παιδί δεν αρέσει να πηγαίνει κάπου, να πηδάει, να τρέχει, να κυλάει, να πέφτει, να κλωτσάει, να σπρώχνει, να τραβάει, να περπατάει, να βουρτσίζει; Τα νήπια αγαπούν να μαθαίνουν με το να κάνουν κάτι, και δεν υπάρχει καμία άλλη κατηγορία λέξεων που να τις μαθαίνει καλύτερα το παιδί δοκιμάζοντας να κάνει αυτό που το ρήμα εννοεί!!! Έτσι, ΚΑΝΤΕ κι εσείς τις κινήσεις μαζί με το παιδί σας για να κατανοήσει τις έννοιες των ρημάτων. Δοκιμάστε τραγούδια και παιχνίδια για να κάνετε τις δραστηριότητες πιο διασκεδαστικές.
- Αναγνωρίζει γνωστές εικόνες. Από τον 21ο μήνα, ένα παιδί μπορεί να δείχνει με το δάχτυλο προς αρκετές γνωστές εικόνες όταν του ζητηθεί: “πού είναι το _____;” Μάθετε στο παιδί σας πώς να δείχνει, δείχνοντας εσείς μία εικόνα, ή πατώντας με τον δείκτη την εικόνα, καθώς την ονομάζετε με τις κατάλληλη λέξη.
- Ακολουθεί εντελώς καινούριες εντολές. ‘Ενα παιδί με φυσιολογική Ανάπτυξη Λόγου κατανοεί ολοένα και περισσότερα, μόλις γιορτάσει τα δεύτερά του γενέθλια, και μπορεί πια να ακολουθήσει καινούριες εντολές. Ένα παιδί που αντιμετωπίζει δυσκολίες σε αυτό το στάδιο ενδέχεται να φανεί μπερδεμένο όταν του ζητηθεί να εκτελέσει μια καινούρια εντολή, δηλαδή να εκτελέσει κάτι διαφορετικό από αυτό που συνήθως κάνει αναδεικνύοντας έτσι τη δυσκολία του παιδιού να επεξεργάζεται ακουστικά τις λέξεις που ακούει να του λέτε. H δυσκολία ακουστικής επεξεργασίας του Λόγου έχει σοβαρές επιπτώσεις στη μάθηση και γι’ αυτό το λόγο η πρώιμη παρέμβαση είναι τόσο εξαιρετικά σημαντική!!!
- Ακολουθεί σχετικές εντολές 2 βημάτων. Τα νήπια με φυσιολογική εξέλιξη δεξιοτήτων είναι σε θέση να κατανοούν και να ακολουθούν σχετικές εντολές 2 βημάτων από την ηλικία των 24 μηνών. Αυτό σημαίνει ότι ένα παιδί μπορεί να εκτελέσει δύο γνωστές ενέργειες με το ίδιο αντικείμενο. Για παράδειγμα, “πάρε την μπάλα και πέτα την!” ή όταν το παιδί έχει βγάλει τις κάλτσες του, ένας γονέας μπορεί να πει, “πάρε τις κάλτσες σου και δωσ’ τες σε μένα.” Εάν ένα παιδί δεν μπορεί να το κάνει αυτό, βοηθήστε το να μάθει να ακούει και να θυμάται δύο διαφορετικά αντικείμενα όταν παίζετε, όπως, “δώσε μου το καράβι και το παπάκι.”
ΛΙΣΤΑ ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΟΥ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ ( οι λέξεις που καταλαβαίνει το παιδί)
ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΤΩΝ 24 ΜΗΝΩΝ
- Ονόματα των Αγαπημένων του Πραγμάτων (ουσιαστικά): αγαπημένα πρόσωπα, φαγητά και ποτά, παιχνίδια, κατοικίδια, χαρακτήρες από τα αγαπημένα του προγράμματα, παιχνίδια και δραστηριότητες
- Λέξεις για να ζητήσει κάτι που θέλει και για κοινωνική αλληλεπίδραση: περισσότερο, παρακαλώ, αντίο, όχι (ως αίτημα να σταματήσει/αρνητική απάντηση), πήγαινε, άνοιξε, κάτω, πάνω
- Συνηθισμένα Ονόματα για Πράγματα: ονόματα για αντικείμενα του σπιτιού, δωμάτια του σπιτιού σας, μέρη του σώματος, ρούχα, φαγητό και ποτό, παιχνίδια, μέρη για εκδρομές, παιχνίδια, οχήματα, ζώα και γενικά ονόματα για ανθρώπους όπως “αγόρι” και “κορίτσι”
- Κτητικά (αντωνυμίες): εγώ, δικό μου, μου, εσύ, εσένα
- Λέξεις Δράσης (ρήματα): φυσάω, φέρνω, καθαρίζω, κλείνω, μαγειρεύω, κλαίω, χορεύω, ζωγραφίζω, πίνω, οδηγώ, τρώω, πέφτω, ταΐζω, τελειώνω, παίρνω, δίνω, πηγαίνω, βοηθάω, χτυπάω, αγκαλιάζω, πηδάω, κλωτσάω, φιλώ, κοιτάζω, αγαπώ, ανοίγω, παίζω, τραβάω, σπρώχνω, βάζω, διαβάζω, τρέχω, λέω, βλέπω, δείχνω, τραγουδάω, κοιμάμαι, χαμογελάω, σταματάω, κολυμπάω, κουνιέμαι, παίρνω, ρίχνω, γαργαλάω, αγγίζω, περπατάω, πλένω, παρακολουθώ, σκουπίζω, γράφω
- Λέξεις για κοινωνική αλληλεπίδραση: αντίο, παρακαλώ, ευχαριστώ, περισσότερο/ξανά, συγγνώμη, ωχ, ναι/ναι/εντάξει, όχι/ωχ
- Λέξεις για τοποθεσία: μέσα, έξω, κάτω, πάνω, εκεί, εδώ
- Περιγραφικές Λέξεις (επίθετα, επιρρήματα): καλό, κακό, μεγάλο, σπασμένο, καθαρό, κρύο, βρώμικο, άδειο, γρήγορο, ωραίο, απαλό, καλό, ευτυχισμένο, σκληρό, ζεστό, πεινασμένο, πληγωμένο, μικρό, άτακτο, παγωμένο, παλιό, όμορφο, φοβισμένο, άρρωστο, κοιμισμένο, μαλακό, διψασμένο, κουρασμένο, βρεγμένο, νόστιμο
- Ποσότητες (μπορεί να είναι διάφορα είδη της λέξης): όλα, ένα, περισσότερα, κανένα, άλλα/κάποιο άλλο, μερικά”
Παιχνίδια Λόγου από νωρίς ΑΝΤΙ για Λογοθεραπεία??? αργότερα…….
ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ!!!!!