Χαίρετε, χαίρετε!!
Ο Εκφραστικός Λόγος, η Ομιλία του παιδιού σας βασίζεται στον Αντιληπτικό του Λόγο.
Σήμερα θα δούμε αναλυτικά τις πρώτες 6 εκφραστικές δεξιότητες του παιδιού στους 36 μήνες:
- Απαντάει με ακρίβεια σε ερωτήσεις ναι/όχι
Τα περισσότερα παιδιά με τυπική ανάπτυξη λόγου απαντούν στις ναι/όχι ερωτήσεις πολύ πριν τους 30 μήνες, ειδικά όταν ερωτηθούν σχετικά με το αν θέλουν ή δε θέλουν ένα αντικείμενο ή μία δραστηριότητα.
Ωστόσο, κάποια παιδιά με καθυστέρηση ή διαταραχή στο λόγο δυσκολεύονται να απαντήσουν με ακρίβεια σε ναι/όχι ερωτήσεις. Μπορείτε να δημιουργήσετε καταστάσεις, ώστε να επισημάνετε τις ναι/όχι ερωτήσεις στο παιδί προσφέροντάς του πράγματα που θέλει, ώστε να απαντήσει με “ ναι “, όπως και πράγματα που δε θέλει για να πει ” όχι “.
- Χρησιμοποιεί τον πληθυντικό αριθμό
Τα νήπια με τυπική ανάπτυξη λόγου αρχίζουν να κατανοούν και να χρησιμοποιούν τον πληθυντικό αριθμό από τους 30 μήνες. Μπορείτε να χρησιμοποιείτε τα snacks που τρώει το παιδί, όπως πατατάκι/κια, μπισκότο/τα, σοκολατάκι/και κ.ά. για να εκπαιδευτεί το παιδί στη σωστή χρήση του πληθυντικού αριθμού.
- Προσθέτει προθέσεις στις φράσεις του
Τα παιδιά πρέπει πρώτα να κατανοήσουν την έννοια της κάθε πρόθεσης πριν αρχίσουν να τη χρησιμο-ποιούν ως λέξη στις φράσεις τους, κάτι που αρχίζει γύρω στους 30-33 μήνες. Οι προθέσεις με τις οποίες μπορεί να ξεκινήσει ο γονιός είναι: μέσα – έξω, πάνω – κάτω, εδώ -εκεί. Επίσης μπορεί να προστεθούν στους 36 μήνες και οι: κάτω από και γύρω από.
Μπορείτε πρώτα να μάθετε στο παιδί τις προθέσεις ως μεμονωμένες λέξεις και μετά να τις προσθέτετε στις φράσεις του.
Παίζετε με το παιδί και του λέτε: “ Βάλε τη μπάλα μέσα στο καλάθι “, “ Βάλε το τρακτέρ κάτω από το τραπέζι “. Στη συνέχεια ρωτάτε εσείς το παιδί: “ Πού να βάλω το ποδήλατο; “, ώστε να χρησιμοποιήσει το παιδί μία πρόθεση μέσα σε φράση, π.χ.: “ Μαμά, βάλε το ποδήλατο πάνω στο φορτηγό “.
- Αναγνωρίζει και δηλώνει το φύλο
Ένα παιδί με τυπική ανάπτυξη του λόγου μπορεί να απαντήσει σωστά στην ερώτηση του φύλου, όταν ρωτηθεί από την ηλικία των 30-33 μηνών. Το παιδί χρειάζεται πρώτα να κατανοεί την έννοια του φύλου πριν να είναι σε θέση να απαντήσει στην ερώτηση περί φύλου. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα αδέλφια, τους γονείς, τους συμμαθητές του παιδιού σαν αρχική δραστηριότητα ώστε το παιδί να μάθει να αναγνωρίζει τα κορίτσια και τα αγόρια. Κοιτάζοντας εικόνες ενός βιβλίου λέτε: “ O Στέφανος είναι αγόρι και η Μιχαέλα είναι κορίτσι “. Ύστερα ρωτάτε το παιδί: “ Εσύ είσαι αγόρι ή κορίτσι; “
- Μπορεί να πει το όνομα και το επίθετό του
Λίγο πριν τα τρίτα γενέθλια, ένα παιδί μπορεί να απαντήσει σωστά στην ερώτηση: “ Πώς σε λένε; “ Η εξάσκηση, εξάσκηση, εξάσκηση είναι ο μόνος τρόπος για να κατακτήσει το παιδί την ικανότητα να λέει το όνομα και το επίθετό του όταν ρωτηθεί. Προσοχή!!!! Δεν το παρακάνουμε….για να μη χάσει το παιδί το ενδιαφέρον του να θέλει να απαντήσει…
- Αφηγείται πρόσφατες εμπειρίες
Καθώς πλησιάζει την ηλικία των 3 χρόνων, ένα παιδί με τυπική ανάπτυξη του Λόγου διαθέτει τις λεκτικές δεξιότητες ώστε με μία σειρά κατανοητών φράσεων να μοιραστεί μ’ έναν ενήλικα ένα γεγονός ή μία εμπειρία του.
Υποβοηθείστε καθημερινά το παιδί σας να ενισχύσει τις αφηγηματικές του ικανότητες με την περιγραφή των βημάτων μιας ρουτίνας π.χ.: “ Πρώτα θα φορέσω τις πιτζάμες μου, μετά θα βουρτσίσω τα δόντια μου, ύστερα θα διαβάσουμε το παραμύθι και στο τέλος θα σου δώσω ένα φιλάκι και θα πούμε καληνύχτα “. Αυτό επαναλαμβάνεται κάθε βράδυ μέχρι το παιδί να το αφηγείται με ευχέρεια. Τότε αρχίζετε την ίδια διαδικασία με μια άλλη ρουτίνα της καθημερινότητας.
Καλή σας επιτυχία!!!!
Οι γονείς με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, κι όταν ακόμη υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα για Λογοθεραπεία ή τη διάρκειά της, αν κριθεί απαραίτητη!!!!