Χαίρετε, χαίρετε!!!
Μία από τις συνηθισμένες απαντήσεις που ακούν οι ειδικοί λογοθεραπείας όταν ρωτάνε έναν γονιό, “Πόσο καλά καταλαβαίνει το λόγο το παιδί σας;” είναι…ΤΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΟΛΑ!!!
Συχνά, με τα παιδιά που αργούν να μιλήσουν, αυτό είναι αληθές. Ακόμα κι αν ένα παιδί δε χρησιμοποιεί πολλές λέξεις, είναι προφανές ότι μπορεί να καταλαβαίνει τις λέξεις, καθώς μπορεί κι ακολουθεί οδηγίες, δείχνει μέρη του σώματός του και εικόνες όταν του ζητηθεί και μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις, ακόμα και χωρίς να χρησιμοποιεί πολλές λέξεις.
Ωστόσο… υπάρχουν πολλά παιδιά που αργούν να μιλήσουν και δεν καταλαβαίνουν το λόγο τόσο καλά όσο θα έπρεπε για την ηλικία τους. Εδώ υπάρχει κάποιο πρόβλημα... Τα παιδιά που δεν καταλαβαίνουν λέξεις δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν λέξεις για να μιλήσουν.
Η κατανόηση του τι λένε οι άλλοι είναι ένα βασικό, μεγάλο, μεγάλο κομμάτι της επικοινωνίας!!!
Δεν πρέπει να μας ενδιαφέρει μόνο το αν μιλάει το παιδί μας. Η καθυστέρηση στον Αντιληπτικό Λόγο, δηλαδή το πώς ένα παιδί καταλαβαίνει τις λέξεις και ακολουθεί οδηγίες αποτελεί τη βασική προϋπόθεση και το βασικό παράγοντα για το αν ένα παιδί θα αναπτύξει τον Εκφραστικό Λόγο, την ομιλία.
Συχνά, στα παιδιά τυπικής ανάπτυξης που όμως καθυστερούν να μιλήσουν, οι γονείς μπορεί να παραβλέψουν τη σοβαρότητα του παράγοντα της κατανόησης του λόγου από το παιδί. Πιστεύω ότι οι καθυστερήσεις στον Αντιληπτικό Λόγο είναι το πιο παραγνωρισμένο πρόβλημα στα νήπια με οποιαδήποτε μορφή αναπτυξιακής πρόκλησης. Η διαπίστωση της κλινικής μου εμπειρίας είναι ότι αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο τα παιδιά που καθυστερούν να μιλήσουν δεν προοδεύουν.
Συνήθως οι γονείς επικεντρώνονται τόσο πολύ σε αυτό που μπορούν (ή δεν μπορούν!) να πουν τα παιδάκια τους, που χάνουν αυτό που το παιδάκι τους δεν καταλαβαίνει. Συχνά, οι γονείς (και ακόμα και οι γιατροί και οι θεραπευτές!) υποθέτουν λανθασμένα ότι ένα μικρό παιδί καταλαβαίνει “τα πάντα”, όταν δεν υπάρχουν πραγματικά στοιχεία που να υποστηρίζουν κάτι τέτοιο.
Εδώ είναι η αλήθεια, ένα νήπιο που δεν λέει πολλά μπορεί να μην καταλαβαίνει και πολλά. Αντί να προσπαθούμε να μάθουμε στο παιδί να λέει νέες λέξεις, θα πρέπει πρώτα να επικεντρωνόμαστε στο να τα βοηθάμε να καταλαβαίνουν τι σημαίνουν οι λέξεις.
Ένα παιδί πρέπει να καταλαβαίνει τις λέξεις ΠΡΙΝ μπορέσει να τις χρησιμοποιήσει για να μιλήσει.
Παραδείγματα από πρώιμες δεξιότητες Αντίληψης του Λόγου είναι:
- η αναγνώριση οικείων ανθρώπων και αντικειμένων,
- η συνεχής ανταπόκριση στο όνομά τους,
- το δείξιμο μερών του σώματος όταν αυτό ζητηθεί,
- η ανταπόκριση στο “όχι” και “σταμάτα,” και, πιο σημαντικά,
- η άμεση ανταπόκριση σε συγκεκριμένες εντολές όπως “Βάλε το χέρι σου μέσα στο μανίκι,” κατά το ντύσιμο, “Άνοιξε το στόμα σου,” όταν τα ταΐζετε ή βουρτσίζετε τα δόντια τους, “Πήγαινε πάρε το ____ σου.” Αυτή η λίστα δεξιοτήτων είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης όταν καθορίζετε τη δυνατότητα ενός παιδιού να κατανοεί οικείες λέξεις και να ακολουθεί απλές οδηγίες. Ρίξτε μια ματιά σε επιπλέον σκέψεις στην παρακάτω λίστα. Ερωτήσεις για τους γονείς:
- Κοιτάζει το παιδί σας όταν ακούει το όνομά του;
- Θα γυρίσει προς τους γονείς του όταν κάποιος ρωτήσει, “Πού είναι η μαμά;” ή “Δείξε μου τον μπαμπά σου;”
- Θα σας δώσει κάτι που κρατάει όταν το ζητάτε;
- Πόσα μέρη του σώματος μπορεί να δείξει όταν λέτε, “Πού είναι το ____ σου;”
- Εάν είναι έτοιμο να κάνει κάτι που δεν επιτρέπεται, θα σταματήσει όταν του λέτε, “Όχι!” ;
- Μπορεί να σας φέρει οικεία αντικείμενα όταν του ζητάτε, “Βρες τα παπούτσια σου,” ή, “Πού είναι το ποτήρι σου;”;
- Όταν λέτε πράγματα όπως “Ας πάμε για μπάνιο” ή “Είσαι πεινασμένος;”, πηγαίνει αυτόνομα στο κατάλληλο μέρος για αυτήν τη δραστηριότητα στο σπίτι;
Η κατανόηση και η ανταπόκριση σε αυτού του είδους τις απλές εντολές αναπτύσσονται συνήθως γύρω στα πρώτα γενέθλια και θα πρέπει να είναι σταθερά καθιερωμένες μέχρι τους 18 μήνες. Αν ένα παιδί 1 ½ ετών δεν ακολουθεί πολύ γνωστές εντολές, αυτό είναι ένα κόκκινο σημάδι για ένα πιθανό αναπτυξιακό πρόβλημα. Αυτό γίνεται ακόμα πιο σοβαρό όταν ένα παιδί είναι 2 ή 3 χρονών και δεν ολοκληρώνει άμεσα και σταθερά εντολές.
Η βελτίωση της ικανότητας ενός παιδιού να συνδέει κάθε λέξη με το νόημά της αποτελεί την αρχική και κύρια προτεραιότητά μας για κάθε παιδί που αργεί να μιλήσει.
Καλή σας επιτυχία!!!!
Οι γονείς έχετε έναν εξαιρετικά σημαντικό και πολύτιμο ρόλο!!!!
Με συστηματικά παιχνίδια λόγου από πολύ νωρίς, οι γονείς ακολουθώντας τα tips και τις στρατηγικές που σας προτείνουμε, μπορείτε να μειώσετε σημαντικά την πιθανότητα, όταν υπάρχουν δυσκολίες στο λόγο, για Λογοθεραπεία ή και να μειώσετε σημαντικά τη διάρκειά της, αν αυτή κριθεί απαραίτητη!!!!
Ακόμη και μία μόνο καινούρια λέξη, αλλά ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ!!!!!!!!! κάνει τεράστια διαφορά στο επίπεδο των ικανοτήτων μάθησης του παιδιού σας!!
Μια καινούρια λέξη περιμένει σήμερα να γίνει κατανοητή και ν’ ακουστεί από το στοματάκι του παιδιού σας!!!! κι εσείς είστε ο πιο άξιος ” speech coach ” του. Πιστέψτε με!!!!!