Χαίρετε, χαίρετε,
Κάποιες φορές, ευτυχώς λίγες, μπορεί ν’ ακούσω έναν γονιό να λέει ότι το 4 χρονών παιδάκι του, που άργησε να μιλήσει, τώρα λέει κάποιες προτασούλες κι έτσι μπορούμε να συνεννοηθούμε….
Είναι αυτό αρκετό για ένα παιδάκι 4 χρόνων???
Οι έρευνες δείχνουν ότι τα παιδάκια που στην ηλικία των 2 χρόνων παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη του Λόγου, late talkers, εμφανίζουν δυσκολίες στην σύνταξη και μορφολογία, όταν προσπαθούν να σχηματίσουν προτάσεις και 2 χρόνια αργότερα, δηλαδή στην ηλικία των 4 χρόνων!
Επιπλέον η αφηγηματική τους ικανότητα που έχει άμεση σχέση με το σημασιολογικό περιεχόμενο της αφήγησης αλλά και την επιλογή του λεξιλογίου είναι σημαντικά περιορισμένη σε σχέση με αυτή των παιδιών τυπικής ανάπτυξης!!
Το εύρημα αυτό, στο οποίο έχουν καταλήξει πολλές έρευνες είναι εξαιρετικά σημαντικό, δεδομένου ότι οι αφηγηματικές δεξιότητες είναι γνωστό ότι σχετίζονται με τη σχολική επιτυχία!!!
Η αφηγηματική ικανότητα αποτελεί σημαντικό συστατικό για την πρόβλεψη της ακαδημαϊκής επιτυχίας σε παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι, το επίπεδο της αφηγηματικής ικανότητας στο προσχολικό επίπεδο θα μπορούσε να είναι ένας σημαντικός δείκτης κινδύνου για μελλοντικά γλωσσικά και ακαδημαϊκά προβλήματα σε παιδιά με ιστορικό καθυστέρησης στη ανάπτυξη του Λόγου.
Οι δεξιότητες αφήγησης των παιδιών αναπτύσσονται σταδιακά από την ηλικία των 2 χρόνων.
Γύρω στην ηλικία των 4 χρόνων οι ιστορίες αρχίζουν να περιέχουν πλέον:
- έναν κεντρικό χαρακτήρα και μια λογική ακολουθία γεγονότων.
- μια σχέση αιτίας και αποτελέσματος ή χρονική σχέση.
Το παιδί για να ανταποκριθεί στις ανάγκες μιας αφήγησης γύρω στα 4 θα πρέπει να έχει:
- την ευχέρεια να σχηματίζει κατά το δυνατόν προτάσεις με σωστή σύνταξη, δομή και μορφολογία και
- να έχει τη δυνατότητα να ανακαλεί από τη μνήμη του την κατάλληλη λέξη για τις ανάγκες της αφήγησης!!
Είναι επομένως αρκετό για ένα παιδάκι 4 χρόνων να μιλάει με λίγες μικρές προτασούλες τόσο, ώστε να μπορεί απλώς να συνεννοείται με το οικείο του περιβάλλον??? Απ’ ό,τι θα έχετε ήδη καταλάβει ΟΧΙ δεν είναι αρκετό…..
Οι αφηγηματικές ικανότητες του παιδιού στην ηλικία των 4-4,5 χρόνων καθώς και το εύρος του λεξιλογίου του όταν αρχίζει το νηπιαγωγείο (μεγάλα νήπια) αποτελούν τους πιο σημαντικούς προγνωστικούς παράγοντες για ολόκληρη τη σχολική του επίδοση!!!!
Τι μπορεί να κάνει ο γονιός όταν το παιδάκι του αργεί να μιλήσει, ώστε να αποφευχθούν μελλοντικές αρνητικές συνέπειες στη σχολική του επίδοση? ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Η Πρώιμη Παρέμβαση αποτελεί τη λύση κλειδί ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ!!!!
Να θυμόμαστε ότι μέχρι την ηλικία των 3 χρόνων έχουμε την άνθηση του παιδικού εγκεφάλου μ’ ένα εκατομμύριο νευρικές συνάψεις να συμβαίνουν στο μυαλουδάκι του ανά δευτερόλεπτο!!!!!!!!!!
Θα έχανε ποτέ κανείς αυτό το δώρο της αρχιτεκτονικής του ανθρώπινου εγκεφάλου?
Ε,ναι! Δεν είναι καθόλου αρκετό ένα παιδάκι 4 χρονών να μπορεί με λίγες προτασούλες απλά να συνεννοείται……………Χρειάζεται να μπορεί να αφηγείται!!!!