Αποκατάσταση λόγου σε παιδιά στο φάσμα του αυτισμού

Η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού. Είναι μία νευρολογική και αναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει το πώς τα παιδιά αλληλοεπιδρούν με τα πρόσωπα γύρω τους, πώς επικοινωνούν, πώς μαθαίνουν και πώς συμπεριφέρονται.

Αν και ο αυτισμός μπορεί να διαγνωσθεί σε οποιαδήποτε ηλικία, ωστόσο περιγράφεται ως μία “ αναπτυξιακή διαταραχή “, επειδή τα συμπτώματα συνήθως εμφανίζονται στα δύο πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού.

Ο αυτισμός είναι μία πολυσύνθετη αναπτυξιακή διαταραχή
που υπολογίζεται ότι επηρεάζει περίπου 1:100 παιδιά.

Η πρώιμη ανίχνευση και η πρώιμη παρέμβαση με τη βοήθεια των λογοπαθολόγων και εργοθεραπευτών οδηγεί σε επιτυχία τη ζωή του παιδιού που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού.

Τα πρώιμα σημάδια του αυτισμού ξεδιπλώνονται από την ηλικία των 9-16 μηνών

Τα πρώιμα σημάδια του αυτισμού μπορούν να έχουν μία κλιμακωτή επίδραση στην ανάπτυξη του εγκεφάλου που οδηγεί σε σημαντικά ελλείματα στο κοινωνικό, γνωστικό και γλωσσικό τομέα, όπως και σε δύσκολες συμπεριφορές αν δεν προληφθούν έγκαιρα.

Το μωρό σπάνια σας κοιτάζει στο πρόσωπο.

Σπάνια μοιράζεται στιγμές απόλαυσης μαζί σας.

Σπάνια μοιράζεται μαζί σας τα ενδιαφέροντά του.

Σπάνια ανταποκρίνεται όταν το καλείτε με το όνομά του.

Δείχνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον στα παιχνίδια απ’ ό,τι στα πρόσωπα.

Χρησιμοποιεί ασυνήθιστους τρόπους όταν κινεί τα δάχτυλα, τα χέρια ή το σώμα του.

Επαναλαμβάνει ασυνήθιστες κινήσεις με τα παιχνίδια.

Αναπτύσσει συγκεκριμένες ρουτίνες και θυμώνει αν κάτι αλλάξει.

Περιορισμένη χρήση χειρονομιών, όπως δείχνω με το δαχτυλάκι ή χαιρετάω με το χεράκι.

Δυσκολεύεται να σας κοιτάξει και συγχρόνως να κάνει μία χειρονομία κι έναν ήχο.

Περιορισμένη ή ανύπαρκτη μίμηση οικείων προσώπων και απουσία παιχνιδιού προσποίησης.

Χρησιμοποιεί το χέρι σας σα να ήταν ένα εργαλείο.

Υπερβολικό ενδιαφέρον σε συγκεκριμένα αντικείμενα ή δραστηριότητες.

Έντονο συναισθηματικό δέσιμο με ασυνήθιστα αντικείμενα.

Ασυνήθιστες αντιδράσεις σε ήχους, υφές κ.ά.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε ασυνήθιστες αισθητηριακές εμπειρίες.

Τι σημαίνει, αν το παιδί εκδηλώνει κάποια από τα 16 πρώιμα σημάδια του αυτισμού;

Ένα από αυτά τα σημάδια ίσως δεν αποτελεί πρόβλημα. Συνδυασμός τουλάχιστον 4 από τα σημάδια πιθανόν να σηματοδοτεί την ανάγκη  για μία
διαγνωστική αξιολόγηση.

Εντοπίζοντας τα πρώιμα σημάδια του αυτισμού νωρίς, βοηθάει να γίνετε εσείς οι γονείς ο οδηγός της επιτυχίας του παιδιού σας.

Οι διαταραχές του φάσματος του αυτισμού περικλείουν ένα εύρος συμπεριφορών του παιδιού που εμφανίζονται με μία τριάδα συμπτωμάτων:
  • μειωμένη αμοιβαία κοινωνική αλληλεπίδραση

  • διαταραχή της λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας

  • περιοριστικές, επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές ή περιορισμένα ενδιαφέροντα

Πώς επηρεάζει ο αυτισμός την ανάπτυξη του λόγου του παιδιού;

  • Η έλλειψη ενδιαφέροντος στα πρόσωπα που τα περιβάλλουν μειώνει σημαντικά τις ευκαιρίες να χρησιμοποιήσουν και να εξασκήσουν το λόγο.

  • Τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού δυσκολεύονται να μάθουν να χρησιμοποιούν το λόγο.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού να μάθουν να μιλούν;

Με εξαιρετικά αποτελέσματα μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού να μάθουν να μιλάνε. Δημιουργούμε συνθήκες που ενδιαφέρουν το παιδί κατά τη διάρκεια της κάθε ρουτίνας, όπως παιχνίδι, φαγητό, ντύσιμο κ.ά. Επίσης στις εξωτερικές δραστηριότητες του δίνουμε κίνητρο αρχικά  για επικοινωνία και για Λόγο στη συνέχεια.

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να λειτουργούμε εμείς ως τα σωστά λεκτικά πρότυπα με την καθοδήγηση του λογοπαθολόγου που οπωσδήποτε θα πρέπει να παρακολουθεί το παιδί. Το Σεμινάριο #2: Late Talkers είναι εξαιρετικά βοηθητικό και άκρως αποτελεσματικό.